När monopolet bryts blir Arlanda mer tillgängligt
Arlanda är Sveriges största flygplats och en central knutpunkt för både nationellt och internationellt resande. Trots detta lider flygplatsen av en begränsad tillgång till effektiv och prisvärd transport. Idag skriver SRF en debattartikel i SvD om den nuvarande monopolställningen för Arlanda Express som gör biljetterna extremt dyra och skapar en onödig barriär för många resenärer.
I morgon presenterar Arlandasamordnaren Peter Norman en delrapport om transporten till Arlanda. I den föreslår han att monopolet för Arlanda Express bör brytas. För att stärka Arlandas konkurrenskraft och förbättra tillgängligheten, måste regeringen omförhandla avtalet med A-Train, företaget bakom Arlanda Express, och öppna upp för konkurrens på denna tågsträcka. Detta skulle bidra till att pressa ner priserna och göra det enklare och billigare för resenärer att ta sig till och från flygplatsen.
En enkelresa med Arlanda Express kostar idag 340 kronor och tar 20 minuter. Dessa höga priser tvingar många resenärer att välja bort tåg och istället ta bilen eller välja långsammare, men billigare, alternativ som pendeltåg eller buss. Detta gynnar varken resenärerna, miljön eller Arlanda som flygplats, som istället för att vara en konkurrenskraftig och hållbar internationell knutpunkt, lider av otillräcklig transportkapacitet.
"Att sänka priserna på transporten till Arlanda handlar inte bara om att göra det billigare för resenärerna. Det är också en viktig fråga för hållbarheten. Om fler resenärer kan välja tåg framför bil eller taxi, kommer utsläppen att minska, vilket stämmer överens med Sveriges klimatmål. Dessutom stärks Arlanda som en central del av den svenska transportinfrastrukturen," säger Didrik von Seth, Generalsekreterare för Svenska Resebranschföreningen i dagens debattartikel i SvD.
I dag har A-Train ett monopol på tågtrafiken till Arlanda, ett avtal som slöts för att de skulle finansiera byggandet av järnvägen mellan Stockholm och flygplatsen. Detta har lett till höga biljettpriser och ett begränsat antal resenärer som använder denna förbindelse. Normalt är att staten brukar ta kostnaden för järnvägsinfratruktur men inte i detta fallet. Därför är det viktigt att nu omförhandla avtalet med A-Train. Det skulle göra att fler aktörer bedriver trafik med resultatet att Arlanda mer tillgänglig och konkurrenskraftig.
Förutom att öppna för konkurrens på tågsträckan, bör det också göras en satsning på att förbättra kollektivtrafiken, med fler busslinjer och pendeltåg som erbjuder prisvärda alternativ för resenärer. Arlanda är Sveriges ansikte utåt för internationella besökare och en viktig transportknutpunkt för svenska resenärer. Nu är det hög tid att förbättra tillgängligheten till flygplatsen och göra det enklare, billigare och mer hållbart för alla att resa.
Nyckelord
Kontakter
Didrik von SethGeneralsekreterare/VD
Tel:0722236746didrik.vonseth@srf-org.seLänkar
Följ Svenska Resebranschföreningen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska Resebranschföreningen
Reserapporten 2024: Stor ökning i svensk reseförsäljning22.11.2024 14:30:46 CET | Pressmeddelande
Reserapporten är en ny marknadsrapport från rese- och turismbranschen och den visar hur den svenska reseförsäljningen har ökat med hela 43 procent jämfört med året innan. Genom att analysera årsrapporter för 2023, kan vi konstatera att svenskarnas stora reslust nu syns i reseföretagens resultat. Rapporten presenterar även en prognos för innevarande år, som visar att trenden fortsätter.
Debattartikel i dagens DI: Svenskt inrikesflyg behöver en långsiktig lösning19.11.2024 15:02:06 CET | Pressmeddelande
Idag skriver Svenska Resebranschföreningen och Svenska Affärsreseföreningen en debattartikel i Dagens Industri, där de lyfter den akuta situationen för det svenska inrikesflyget och vikten av att hitta långsiktiga lösningar för att säkerställa landets tillgänglighet och konkurrenskraft.
Att demonisera flyget uppfyller inga klimatmål25.9.2024 08:15:53 CEST | Pressmeddelande
I en tid när klimatkrisen står högst på agendan, har flyget blivit en symbol för hela klimatfrågan. Det är lätt att tro att om vi slutar flyga, löser vi alla problem. Men det krävs mer. Idag skriver Svenska Resebranschföreningen en debattartikel i Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad. Den handlar om att vi behöver fokusera på rätt problem, för att nå våra klimatmål. Problemet är inte flyget, utan utsläppen. Och lösningen, enligt SRF, är inte att sluta flyga utan att våra politiker vågar satsa på en hållbar omställning för flygresandet.
Orimligt att affärsresenärer inte kan välja tåget15.6.2024 14:07:02 CEST | Pressmeddelande
Hur svårt kan det vara att boka en tågbiljett? Nästan omöjligt enligt svenska affärsreseföretag som försöker boka hållbara resalternativ till sina kunder. Det har nu gått två månader sen SJ lanserade sitt nya bokningssystem och fortfarande går det inte att boka en vanlig tågbiljett smärtfritt. Måttet är nu rågat och idag skriver Svenska Resebranschföreningen (SRF) en debattartikel i SvD och kräver en handlingsplan från alla inblandade.
Flygresandet ökar, när tåget saknar kapacitet24.5.2024 11:41:52 CEST | Pressmeddelande
Försäljningen av inrikesflyget ökade i april, jämfört med samma period året innan. Samtidigt minskade köp av tågresor inom landet. Det här visar färsk statistik från Svenska Resebransch Föreningen (SRF).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum