10 000 fler resor tack vare körkortskampanj

Under den bilfria dagen i söndags gjordes över 10 000 fler resor med Östgötatrafiken jämfört med en vanlig söndag, då kunderna kunde använda sitt körkort som biljett.

En spårvagn i stadsmiljö.
På spårvagnslinjerna ökade resandet med cirka 40 procent under den bilfria dagen. Foto: Nicklas Ebermark

Östgötatrafikens statistik visar att resandet ökade med drygt 25 procent i söndags jämfört med genomsnittet för de tre föregående söndagarna i september.

– Det är fantastiskt att se att så många har valt att resa med kollektivtrafiken under den här dagen. Förhoppningsvis har fler fått upp ögonen för fördelarna med kollektivtrafiken och vill fortsätta resa hållbart, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.

Den största ökningen sågs på Östgötapendeln och spårvagnslinjerna, där resandet steg med cirka 40 procent jämfört med en genomsnittlig söndag i september.

– Att resa tillsammans är ett bra sätt att bidra till en hållbar framtid. Då hjälps vi åt att minska trycket i trafiken och på klimatet, säger Per Nelson.

En man i mörk kostym och ljusblå skjorta, som tittar in i kameran och ler.
Per Nelson, Marknadschef
Foto: David Einar/Östgötatrafiken

Om Östgötatrafiken

Varje vardag görs resor motsvarande mer än två varv runt jorden med kollektivtrafiken i Östergötland. Men kollektivtrafik är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Det är också ett verktyg för samhällsutveckling där vi med ett hållbart färdsätt gör det möjligt för östgötarna att arbeta och studera i en annan stad än de bor i. Kollektivtrafiken binder ihop länet och bidrar till den regionala utvecklingen.