Kommentar på uppskjutning av EUDR

Skogsindustrierna ser positivt på EU-kommissionens besked om att skjuta fram avskogningsförordningen (EUDR) med ett år. Nu behöver parlamentet och medlemsstaterna godkänna förslaget så fort som möjligt.

Viveka Beckeman, vd Skogsindustrierna
Viveka Beckeman, vd Skogsindustrierna Foto: Björn Leijon / Skogsindustrierna

– Beskedet från EU-kommissionen idag är bra. Men mer kvarstår att göra. Det är viktigt att EU-kommissionen också klargör hur lagen praktiskt ska fungera globalt på ett likvärdigt sätt. Den största osäkerheten gäller hur krav på spårbarhet ska uppfyllas när råvaran förädlas i industriella anläggningar, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Skogsindustrierna stöder förordningens intention att stoppa avskogning och skogsförstörelse och företagen i skogsindustrin har proaktivt föreslagit genomförbara lösningar. Under lagstiftningsprocessen för avskogningsförordningen har branschen lyft att kraven på företag måste vara proportionerliga och förutsägbara.

Viveka Beckeman, vd Skogsindustrierna
Foto: Björn Leijon / Skogsindustrierna