Ny marknadsanalytiker hos Skogsindustrierna

Charlotte Dickens har tillträtt rollen som ansvarig marknadsanalytiker för massa och papper hos branschorganisationen Skogsindustrierna. Hon har tidigare arbetat med omvärldsbevakning och insiktsgenerering på flera skogsbolag, både i Sverige och utomlands.

Charlotte Dickens, ny marknadsanalytiker för massa och papper vid Skogsindustrierna Foto: Karolina Pihlo

– Det känns väldigt roligt att ansluta till Skogsindustrierna och jag ser verkligen fram emot att jobba tillsammans med kollegor, medlemsföretag och andra branschintresserade, säger Charlotte Dickens.

Charlotte har över 30 års erfarenhet av att analysera och följa utvecklingen inom skogsindustrin. Hon kommer närmast från en tjänst som Business Intelligence Manager på Stora Enso.

Med rekryteringen stärker Skogsindustrierna sitt insiktsarbete ytterligare. Charlotte Dickens kommer att ansvara för bransch- och marknadsfrågor tillsammans med Christian Nielsen, som sedan tidigare är ansvarig analytiker för trävaror hos Skogsindustrierna. De jobbar med att analysera marknadstrender, produkt- och branschutveckling och står bland annat bakom rapporten "Så går det för skogsindustrin" som publiceras flera gånger per år över branschens ekonomiska och marknadsmässiga utveckling.

Om svensk skogsindustri
Sverige är en av världens största exportörer av massa, papper och sågade trävaror.

År 2023 uppgick det totala exportvärdet av svenska skogsprodukter till cirka 184 miljarder kronor. Mer än 80 % av produkterna exporteras. Cirka två av tre träbaserade produkter som tillverkas i Sverige säljs inom EU. Branschens investeringar uppgick 2023 till ungefär 14,7 miljarder kronor.

Massa och papper används inom ett brett spektrum av branscher, från förpackningsmaterial till hygienprodukter.

Foto: Karolina Pihlo