Vision: ”Myndighet mot ungdomskriminalitet träffar fel”

En ny myndighet mot ungdomskriminalitet föreslås, med befogenhet att fatta beslut om åtgärder som landets socialtjänster ska utföra. Fackförbundet Vision anser att förslaget riskerar att skapa otydligt ägarskap mellan staten och kommunerna.

-Vision vill i stället att socialtjänstens nya förebyggande uppdrag förstärks genom att regeringen ser till att kommunerna får en långsiktig finansiering för arbetet, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision. Foto: Johanna Jansson

-Vi har en mycket allvarlig samhällsutveckling med allt fler barn och unga som rekryteras av gäng och dras in i kriminalitet. Det här förslaget riskerar dock att bli kontraproduktivt och i stället störa det arbete som nu pågår med att ställa om socialtjänsten i landets kommuner mot ett mer förebyggande och kunskapsbaserat arbetssätt, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Utredningen om ungdomskriminalitetsnämnder föreslår bland annat att en ny nationell statlig myndighet inrättas: Myndigheten mot ungdomskriminalitet, MUK. MUK ska enligt förslaget fatta beslut om förebyggande åtgärder i ärenden där barn eller unga riskerar att begå allvarliga brott. Tanken är att socialtjänsten sedan ska verkställa de insatser som MUK beslutar om, något som Vision vänder sig emot.

-Det kommer att innebära en splittrad ansvarsfördelning mellan staten och kommunerna. Socialtjänsten får inte längre ansvar för hela kedjan, från bedömning till uppföljning, trots att socialtjänstens medarbetare har rätt kompetens för uppgiften. Vision vill i stället att socialtjänstens nya förebyggande uppdrag förstärks genom att regeringen ser till att kommunerna får en långsiktig finansiering för arbetet, säger Veronica Magnusson.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Foto: Johanna Jansson