Stockholms nej till Norlandias förskola går vidare till förvaltningsrätten

I augusti i år sa det rödgröna styret i Stockholms stad nej till en ny privat förskola i Hägersten-Älvsjö stadsdelsområde med hänvisning till att det inte finns något behov av fler förskolor i området. Nu går frågan vidare till förvaltningsrätten och Förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V) tycker att det är på tiden att testa hur långt den fria etableringsrätten sträcker sig.

Förskoleborgarrådet Alexandra Mattsson (V) vill ha ett kommunalt veto för att kunna säga nej till privata förskolor som inte behövs Foto: Maurits Otterloo

Barnafödandet går ner i stora delar av Europa och Sverige är inget undantag. Enligt SKR kan det låga barnafödandet tvinga mer än var tionde förskola att lägga ner fram till 2027. Bara i Hägersten-Älvsjö stadsdel i Stockholm finns det i dagsläget 28 tomma avdelningar och sex helt tomma förskolor.

– Det borde finnas ett kommunalt veto i sådana här beslut. När kommunerna står med så här stora utmaningar med vikande barnantal måste vi också ha verktyg för att planera förskoleverksamheten och säga nej till privata förskolor som inte behövs. Det är inte rimligt att vi ska tvingas lägga ned uppskattade verksamheter bara för att privata företag vill öppna, säger Alexandra Mattsson, förskole- barn och fritidsborgarråd i Stockholms stad.

Inför förskolenämnden den 24 september begärde Norlandia en omprövning av ärendet i nämnden. Förskoleförvaltningen konstaterade att det saknas grund för omprövning och föreslog att ärendet överlämnas till förvaltningsrätten för bedömning. Det blev också nämndens beslut.

– Vi står fast vid vårt beslut och tycker att det är på tiden att den fria etableringsrätten utmanas. Den här valfriheten som en fri etableringsrätt ger gynnar vinstdrivande bolag och ser inte till vad som är bäst för barnen, säger Alexandra Mattsson.

Ett av problemen som uppstår när förskolorna inte fylls är bland annat att lokalkostnaderna per barn ökar och mindre pengar finns kvar till barn och personal.

– Förskolan finansieras med en peng per barn och om de barn vi har i staden sprids ut på för många olika förskolor kommer ingen av dem att kunna hålla en hög kvalitet, säger Alexandra Mattsson.

Fakta: I Stockholms stad finns idag 928 förskolor, varav 431 är fristående och lediga platser finns det även på de fristående förskolorna.

Tel:0761229110

Tel:0761229102