Sortera mera! Tekniska verken bjuder in till sorteringshelg

I helgen anordnar Tekniska verken ett evenemang på sina återvinningscentraler Gärstad, Malmen och Ullstämma i Linköping. Sorteringshelgen innebär startskottet för ett intensifierat arbete med att öka återvinningen genom att sätta fokus på att minska osorterat avfall i säckar och energiåtervinningscontainern.

En ung kvinna lämnar in kartongbitar till återvinning
Sortering av kartong på en av Tekniska verkens återvinningscentraler Foto: Crelle

Tekniska verken arbetar fokuserat mot Linköpings klimatmål nettoutsläpp noll 2045 och i det målet ingår att cirkulera och återanvända allt som blir över när Linköpingsborna gjort sitt.

– Många är duktiga att sortera och betraktar avfall som resurser som kan återanvändas. Men alltför mycket går till spillo idag. För att underlätta för våra kunder och för att styra mot en ännu bättre sortering, vill vi växla upp och göra vad vi kan för att öka de cirkulära flödena. Vi behöver stötta för att ännu mindre avfall ska slängas i containern för energiåtervinning, det som ibland kallas för brännbart, säger Johan Borg, chef för hushållsavfall på Tekniska verken-koncernen.

Mer än hälften av avfallet i energiåtervinningscontainern skulle kunna återvinnas och återbrukas om det bara fick chansen. Avfallet måste minska och nu riktar Tekniska verken strålkastarljuset på sopsäckarna:

– Sopsäckar med blandat avfall ska snart vara ett minne blott, säger Johan Borg. Vi vill att Linköpingsborna ska bli bättre på att sortera sin säck och det enklaste är att förbereda sorteringen hemma, innan du åker till återvinningscentralen. Vår sorteringsguide är ett bra stöd. Mitt bästa tips är att lasta bilen eller släpet i rätt ordning. Det du ska lämna först lastar du in sist. Våra översiktskartor som visar i vilken ordning containrarna står på området, kan vara till hjälp, fortsätter han.

En minskning med 10 procent av totala mängden som lämnas till energiåtervinning skulle innebära en besparing av ungefär 265 ton koldioxidutsläpp. Det motsvarar utsläppen från cirka 160 svenska personbilar på ett år.

– Till exempel slängs tyvärr idag mycket plast, kartong och textil i containern för energiåtervinning. Vi har separat insamling av plastförpackningar, annan hårdplast och mjukplast, plaster som kan återvinnas till ny plast flera gånger om de lämnas till rätt insamling. Vi har även containrar för pappersförpackningar och mottagning av textil. Pappersfibrer kan återvinnas cirka sju gånger innan de är förbrukade. Jag vill verkligen betona att avfall är resurser som kan användas till att göra nya produkter om och om igen, säger Johan Borg.

Det finns dock undantag där sopsäckar fortfarande ska användas till energiåtervinningscontainern. Det handlar till exempel om dammande material som sågspån och andra typer material som lätt kan blåsa i väg och skräpa ner om de inte är förpackade. Även invasiva växter ska lämnas väl förpackade, till exempel i dubbla sopsäckar.

Under hösten ska Tekniska verken månadsvis utvärdera satsningarna på ökad sortering, bland annat genom plockanalyser.

Välkommen att besöka Tekniska verkens Sorteringshelg

Evenemanget Sorteringshelg pågår mellan 4–6 oktober på Linköpings tre återvinningscentraler under ordinarie öppettider. På fredag 4 oktober kl 10-12 är Johan Borg på plats på Ullstämma återvinningscentral.

Exempel på hur Tekniska verken utvecklat mottagningen på sina återvinningscentraler, med syfte att öka återvinning och återbruk:

• Återbrukshallar - bemannad mottagning för återbruksprodukter på Linköpings tre återvinningscentraler.
  • Enklare att lämna förpackningar på återvinningscentralerna.
  • Textilinsamling - all textil lämnar du i återbrukshallarna, både trasigt och helt. (Om den inte är våt eller smutsig).
  • Separat insamling av böcker för återbruk och återvinning.
  • Hårdplastinsamling av hårdplast som inte är förpackningar, till exempel trasiga pulkor och plastmöbler.
  • Mjukplastinsamling - plast som inte är förpackningar till exempel sopsäckar.
  • Nya skyltar på återvinningscentralerna, med nationella symboler för avfallssortering för ökad igenkänning.
  • Utökade öppettider.

Sorteringsguide på tekniskaverken.se

Översiktskartor för återvinningscentralerna på tekniskaverken.se

För mer information, kontakta gärna:

Johan Borg, affärsenhetschef hushållsavfall, Tekniska verken
E-post: johan.borg@tekniskaverken.se

En kvinna lämnar in kartonbitar för återvinning
Sortering av kartong på en av Tekniska verkens återvinningscentraler
Foto: Crelle
Rad med containrar med skyltar framför där det står vad man kan lägga i varje container. En man i gula varselkläder står framför en av containrarna.
Återvinningscentralen Malmen
Foto: Crelle

Om oss

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats

Tekniska verken inleder pilotprojekt för enklare källsortering i Linköping9.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under första halvåret 2026 kommer fastighetsnära insamling av förpackningar att börja införas för hushåll i villa, radhus och fritidshus i Linköping, vilket grundar sig i ny lagstiftning. Målet är att göra det enklare att källsortera hemma. För att hitta en lösning som blir bra för så många som möjligt tar nu Tekniska verken hjälp av 100 kunder i Linghem i ett pilotprojekt.

Tekniska verken och Energiforsk står som värdar för konferens om hållbar vattenkraft2.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen den 3 september samlas stora delar av landets tyngsta aktörer inom hållbar vattenkraft på Tekniska verkens huvudkontor i Linköping. Syftet med konferensen är att bidra i arbetet med ett kunskapsunderlag till regeringen, som fångar komplexiteten i frågor som rör vattenkraft och lyfter fram värden som biologisk mångfald och förnybar elproduktion inför kommande beslut.