Audi säger: ”Tack Mattias Ekström!”
För 23 år sedan tävlade Mattias Ekström för första gången i DTM som fabriksförare för Audi. Nu är det till slut dags att säga adjö till de fyra ringarna. Den exceptionella idrottsmannen, som alltid stått för sina åsikter och därför också kunde polarisera, har varit en förstklassig ambassadör för Audi: tvåfaldig DTM-mästare, rallycross-världsmästare, vinnare av Spa 24-timmars, etappvinnare i Dakarrallyt och besegrare av den legendariska störtloppssträckan ”der Streif” i Kitzbühel – uppför berget i en helt eldriven specialversion av Audi e-tron.

Känslor, minnen och massor av autografer: Det var Mattias Ekströms avsked från Audi i Ingolstadt den 26 september – märket med vilket han firade de största framgångarna i sin enastående motorsportkarriär. Vid avskedet på fabriksområdet deltog, vid sidan av många motorsportfantaster från Audis personal, även Rolf Michl, VD för Audi Sport GmbH.
"Vi har Mattias att tacka för oändligt mycket, och omvänt har vi hjälpt honom att nå de största framgångarna i sin karriär”, säger Michl, som ledde varumärkets Dakar-program till framgång i år som motorsportchef. Jag inte bara imponerad av hans kontinuerliga prestationer utan även av hans utmärkta laganda. Mattias har aldrig koncentrerat sig enbart på racing. Han har alltid hjälpt till att driva projekt framåt, stötta våra utvecklare och främja de team han har arbetat med. Med dessa egenskaper och sin rad av framgångar är han en fantastisk förebild för många internationella talanger inom motorsporten. Vi önskar honom lycka till i hans framtida karriär."
Ekström var ännu inte fabriksförare för Audi när han 1999 som 21-åring vann sin första titel med Audi i en A4 quattro i det svenska touringbilsmästerskapet STCC. Två år senare hade Ekström ett avtal med Audi och tävlade sin första säsong i DTM. Den prestigefyllda touringbilsserien skulle vara hans sportsliga hemvist i 17 år. Med Audi Sport Team Abt Sportsline tog han två titlar i Audi A4 DTM, fyra vicetitlar, 20 pole positions och 23 racesegrar.
Medan DTM var hans hem i nästan två decennier bevisade Ekström sin sportsliga mångsidighet i flera andra discipliner. Knappt någon annan racerförare är så mångsidig som Ekström. 2011 tog han tillsammans med Audis fabriksförare Timo Scheider och den belgiska Greg Franchi Audis sin första totala 24-timmarsseger i Audi R8 LMS GT3 i Spa-Francorchamps i Belgien.
I sitt eget EKS-team vann han VM i rallycross 2016 med Audi S1 EKS RX quattro, följt av tre andraplatser i världsmästerskapet. Troget mottot ”Go hard or go home” har han hittills också vunnit förartiteln i Race of Champions fyra gånger och nationstiteln en gång i mötet mellan världens bästa motorsportförare. Bland annat slog han Michael Schumacher två gånger och sonen Mick en gång. I traditionell rally har Mattias haft klassframgångar på världsmästerskapsnivå. I Pure ETCR bevisade han 2021 som segrare med koncernmärket Cupra att han också behärskar banbrytande helelektriska drivlinor med perfektion.
Det gäller inte bara på asfalterat underlag. 2023 kom han på andra plats i offroad-serien Extreme E. Parallellt gjorde han ett pionjärarbete i Audis Dakar-projekt. Tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist hjälpte han teamet att göra en innovativ elektrisk drivlina med högvoltsbatteri och energiomvandlare redo för den tuffaste terrängen. Audi vann därmed med Carlos Sainz/Lucas Cruz 2024, medan Ekström själv tillsammans med Emil Bergkvist tog fyra etappsegrar och totalledningen en av dagarna i Dakarrallyt.
En annan höjdpunkt med eldrift var ett extremförsök i skidbacken. 2019 erövrade Mattias Ekström der Streif, den legendariska störstloppssträckan i Hahnenkammrennet i Kitzbühl, genom att köra uppför i en specialutrustad Audi e-tron! Banan var täckt av snö och lutningen var 85 procent – för brant för att gå uppför i upprätt läge.
"Att köra för Audi Sport var som en barndomsdröm, säger 46-årige Mattias Ekström. Att se tillbaka på mer än två decennier med de fyra ringarna väcker många minnen. Jag fick chansen att uppfylla mina drömmar som barn, som att tävla i DTM, vinna tävlingar och titlar och utveckla tävlingsbilar. Att vinna DTM-titeln 2004 är något jag kommer att älska för alltid. Men det var mer än bara motorsport. Jag fick chansen att träffa så många intressanta och talangfulla människor och deltog i många fantastiska evenemang. Att vara involverad i samma företag så länge är sällsynt inom motorsporten och jag är mycket tacksam för den här perioden i mitt liv. Jag kan bara tacka alla på Audi Sport."
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder










Länkar
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 16 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Premiär för Nya Audi A5 med laddhybridteknik och quattro fyrhjulsdrift25.3.2025 11:15:18 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A5 som lanserades vid årsskiftet får nu sällskap av två eftertraktade drivlinor för den svenska marknaden. Denna vecka startar försäljningen av två laddhybrider med beteckningen e-hybrid och effektnivåer på 220 respektive 270 kW. Båda versionerna är fyrhjulsdrivna med Audis välkända quattrosystem. I samband med lanseringen introduceras Audi A5 dessutom med praktisk "sportback"-baklucka. Med en ny generation högvoltsbatterier och smart regeneringsstrategi är den elektriska räckvidden upp till ca 11 mil.
Ledning och företagsråd i överenskommelse om framtiden18.3.2025 18:37:52 CET | Pressmeddelande
Ökad motståndskraft, tydligt teknikfokus och säkrade jobb: Med en överenskommelse för framtiden har Audis ledning och företagsråd har satt en milstolpe som kommer att framtidssäkra de tyska anläggningarnas konkurrenskraft på lång sikt. Som en del av överenskommelsen förlänger Audi anställningsskyddsplanen till slutet av 2033, reducerar personalkostnaderna och positionerar sina tyska anläggningar så att de är robusta och flexibla i övergången till elmobilitet. Avtalet gäller med omedelbar verkan och ligger till grund för fortsatt utveckling.
Räkenskapsåret 2024: Audi driver på transformationen och modelloffensiven18.3.2025 16:54:25 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernen levererade ett stabilt resultat under räkenskapsåret 2024 trots utmanande marknadsförhållanden. Under de senaste tolv månaderna uppgick omsättningen till 64,5 miljarder euro, rörelseresultatet till 3,9 miljarder euro och rörelsemarginalen till 6 procent. Nettokassaflödet uppgick till 3,1 miljarder euro. Audi kommer att fortsätta leverera under 2025 – modell för modell. I slutet av året kommer företaget att ha den yngsta produktportföljen i sina marknadssegment.
Premiär för nya Audi A6 Avant. Business-klass i sportigt format.4.3.2025 14:12:48 CET | Pressmeddelande
Nya Audi A6 Avant sätter nya designstandards och står för kvalitet och komfort i premiumklassen. Den imponerar med genomtänkt design och många valmöjligheter med gott om utrymme för vardagen och krävande fritidsaktiviteter. Oavsett om det är på långresor eller stadskörning ger tillval som den adaptiva luftfjädringen och fyrhjulsstyrningen både hög komfort och sportiga köregenskaper. Audi A6 Avant är baserad på PPC (Premium Platform Combustion) med moderna förbränningsmotorer som är mer effektiva och dynamiska tack vare mildhybridtekniken MHEV plus. Senare i år kommer även laddhybridmodeller med förbättrad batteri- och drivteknik erbjudas. Andra höjdpunkter är intuitiva manöver- och infotainmentkoncept, ny digital ljusteknik och intelligenta förarassistanssystem.
Audi ökar tydligheten genom global standardisering av modellnamn4.2.2025 14:35:42 CET | Pressmeddelande
Global standardisering och tydlig orientering för alla kunder: Audi stärker det alfanumeriska formatet i sin nomenklatur. Framöver kommer det att representerar storleken och positioneringen av varje modell på ett enhetligt och transparent sätt globalt. Den tidigare skillnaden mellan elbilar och modeller med förbränningsmotor enligt deras nummer gäller inte längre.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum