Audi säger: ”Tack Mattias Ekström!”
För 23 år sedan tävlade Mattias Ekström för första gången i DTM som fabriksförare för Audi. Nu är det till slut dags att säga adjö till de fyra ringarna. Den exceptionella idrottsmannen, som alltid stått för sina åsikter och därför också kunde polarisera, har varit en förstklassig ambassadör för Audi: tvåfaldig DTM-mästare, rallycross-världsmästare, vinnare av Spa 24-timmars, etappvinnare i Dakarrallyt och besegrare av den legendariska störtloppssträckan ”der Streif” i Kitzbühel – uppför berget i en helt eldriven specialversion av Audi e-tron.
Känslor, minnen och massor av autografer: Det var Mattias Ekströms avsked från Audi i Ingolstadt den 26 september – märket med vilket han firade de största framgångarna i sin enastående motorsportkarriär. Vid avskedet på fabriksområdet deltog, vid sidan av många motorsportfantaster från Audis personal, även Rolf Michl, VD för Audi Sport GmbH.
"Vi har Mattias att tacka för oändligt mycket, och omvänt har vi hjälpt honom att nå de största framgångarna i sin karriär”, säger Michl, som ledde varumärkets Dakar-program till framgång i år som motorsportchef. Jag inte bara imponerad av hans kontinuerliga prestationer utan även av hans utmärkta laganda. Mattias har aldrig koncentrerat sig enbart på racing. Han har alltid hjälpt till att driva projekt framåt, stötta våra utvecklare och främja de team han har arbetat med. Med dessa egenskaper och sin rad av framgångar är han en fantastisk förebild för många internationella talanger inom motorsporten. Vi önskar honom lycka till i hans framtida karriär."
Ekström var ännu inte fabriksförare för Audi när han 1999 som 21-åring vann sin första titel med Audi i en A4 quattro i det svenska touringbilsmästerskapet STCC. Två år senare hade Ekström ett avtal med Audi och tävlade sin första säsong i DTM. Den prestigefyllda touringbilsserien skulle vara hans sportsliga hemvist i 17 år. Med Audi Sport Team Abt Sportsline tog han två titlar i Audi A4 DTM, fyra vicetitlar, 20 pole positions och 23 racesegrar.
Medan DTM var hans hem i nästan två decennier bevisade Ekström sin sportsliga mångsidighet i flera andra discipliner. Knappt någon annan racerförare är så mångsidig som Ekström. 2011 tog han tillsammans med Audis fabriksförare Timo Scheider och den belgiska Greg Franchi Audis sin första totala 24-timmarsseger i Audi R8 LMS GT3 i Spa-Francorchamps i Belgien.
I sitt eget EKS-team vann han VM i rallycross 2016 med Audi S1 EKS RX quattro, följt av tre andraplatser i världsmästerskapet. Troget mottot ”Go hard or go home” har han hittills också vunnit förartiteln i Race of Champions fyra gånger och nationstiteln en gång i mötet mellan världens bästa motorsportförare. Bland annat slog han Michael Schumacher två gånger och sonen Mick en gång. I traditionell rally har Mattias haft klassframgångar på världsmästerskapsnivå. I Pure ETCR bevisade han 2021 som segrare med koncernmärket Cupra att han också behärskar banbrytande helelektriska drivlinor med perfektion.
Det gäller inte bara på asfalterat underlag. 2023 kom han på andra plats i offroad-serien Extreme E. Parallellt gjorde han ett pionjärarbete i Audis Dakar-projekt. Tillsammans med kartläsaren Emil Bergkvist hjälpte han teamet att göra en innovativ elektrisk drivlina med högvoltsbatteri och energiomvandlare redo för den tuffaste terrängen. Audi vann därmed med Carlos Sainz/Lucas Cruz 2024, medan Ekström själv tillsammans med Emil Bergkvist tog fyra etappsegrar och totalledningen en av dagarna i Dakarrallyt.
En annan höjdpunkt med eldrift var ett extremförsök i skidbacken. 2019 erövrade Mattias Ekström der Streif, den legendariska störstloppssträckan i Hahnenkammrennet i Kitzbühl, genom att köra uppför i en specialutrustad Audi e-tron! Banan var täckt av snö och lutningen var 85 procent – för brant för att gå uppför i upprätt läge.
"Att köra för Audi Sport var som en barndomsdröm, säger 46-årige Mattias Ekström. Att se tillbaka på mer än två decennier med de fyra ringarna väcker många minnen. Jag fick chansen att uppfylla mina drömmar som barn, som att tävla i DTM, vinna tävlingar och titlar och utveckla tävlingsbilar. Att vinna DTM-titeln 2004 är något jag kommer att älska för alltid. Men det var mer än bara motorsport. Jag fick chansen att träffa så många intressanta och talangfulla människor och deltog i många fantastiska evenemang. Att vara involverad i samma företag så länge är sällsynt inom motorsporten och jag är mycket tacksam för den här perioden i mitt liv. Jag kan bara tacka alla på Audi Sport."
Kontakter
Irene BernaldKommunikationschef
Tel:+46 (0)8-553 865 51Tel:+46 (0)705386551irene.bernald@audi.seBilder
Länkar
Om oss
Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,9 miljoner nya bilar 2023. Audi-koncernen omsatte 69,9 miljarder euro 2023 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 53.000 i Tyskland. Audi-koncernen är aktiv på mer än hundra marknader globalt med produktion i 21 anläggningar i 16 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.
Följ Audi
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Audi
Audi-koncernen: Utmanande marknadsförutsättningar präglar den finansiella utvecklingen under de första nio månaderna6.11.2024 13:02:47 CET | Pressmeddelande
Audi-koncernens finansiella resultat under de första nio månaderna återspeglar det utmanande makroekonomiska läget. Till detta räknas en krävande marknadsmiljö och förväntade omstruktureringskostnader, bland annat på grund av en möjlig alternativ användning eller möjlig nedläggning av anläggningen i Bryssel. Under de första nio månaderna 2024 uppgick försäljningsintäkterna till 46,3 miljarder euro, rörelseresultatet till 2,1 miljarder euro och nettokassaflödet till 3,8 miljarder euro. Varumärkesgruppen Progressive** levererade mellan januari och september totalt 1 251 381 bilar, varav 115 788 var helt eldrivna. Som ett led i en stor produktoffensiv lanserar Audi för närvarande elbilar och högeffektiva bilar med förbränningsmotor i viktiga modellserier. Med Audi Agenda ökar företaget också sin konkurrenskraft och förbättrar sina processer och organisationsstrukturer.
GABRIEL BORTOLETO FRAMTIDA AUDI F1-FÖRARE6.11.2024 10:59:34 CET | Pressmeddelande
Neuburg a. d. Donau, 6 november 2024 – Förarparet för Audis inträde i Formel 1 2026 är klart. En av de mest lovande talanger kommer att representera de fyra ringar i motorsportens kungaklass: Brasilianaren Gabriel Bortoleto (20) kommer att köra tillsammans med tyska Nico Hülkenberg (37) för Stake F1 Team Kick Sauber nästa år, som transformeras till Audi F1-fabriksteamet 2026. Den erfarna Hülkenberg, som bekräftades i april, och den lovande F1-rookien Bortoleto bildar ett välmatchat förarpar för Audis Formel 1-projekt.
Säljstart för eldrivna A6 e-tron i instegsversion och med quattro fyrhjulsdrift24.10.2024 08:33:55 CEST | Pressmeddelande
Audi öppnar nu orderböckerna för fyra nya eldrivna modellvarianter som förväntas passa den svenska marknaden extra väl. Den bakhjulsdrivna instegsversionen A6 Sportback e-tron med 286 hk börjar prismässigt på attraktiva 699.000 kr med 20.000 kr i Avant-tillägg och har en räckvidd på 62 respektive 59 mil*. För alla som föredrar fyrhjulsdrift erbjuds nu även en vässad quattro-version på 428 hk med större batteri och en räckvidd på hela 71 mil för Sportback-modellen och 69 mil i Avant-utförande.
Nya A3 Sportback TFSI e. Kraftfull och effektiv laddhybrid.15.10.2024 08:00:46 CEST | Pressmeddelande
Med större batterikapacitet, DC-laddning vid snabbladdningsstationer och eldrift i upp till 143 kilometer har laddhybriden Audi A3 Sportback TFSI e fått en omfattande teknikuppgradering. Det intelligenta drivsystemet säkerställer effektivitet, hög regenereringseffekt och lokalt utsläppsfri körning på längre sträckor i vardagen. Laddhybriden kombinerar dynamiska köregenskaper med ökad komfort.
Premiär för nya Audi Q6 Sportback e-tron. Längst räckvidd i modellfamiljen.14.10.2024 13:56:45 CEST | Pressmeddelande
Med nya Q6 Sportback e-tron breddar Audi elbilsprogrammet ytterligare. Den sportiga siluetten tilltalar designintresserade samtidigt som den aerodynamiska formen bidrar till att Audi Q6 Sportback har den längsta räckvidden i modellfamiljen, med upp till 655 kilometer. Q6 Sportback e-tron är ännu ett exempel på skalbarheten i Premium Platform Electric, som bidrar med prestanda, räckvidd, effektivitet och ultrasnabb laddning. Audi Q6 Sportback erbjuds dessutom i en instegsversion med 83 kWh batteri.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum