Riksteatern

Ett äktenskaps interkulturella skav utforskas i ny pjäs av Irans hyllade dramatiker Amir Reza Koohestani

Dela

När ett svensk-iranskt par låter sitt äktenskap skildras av en dokumentärfilmsregissör upptäcker de skav i relationen. Kulturella skillnader de tidigare upplevt som helt odramatiska, blir plötsligt laddade. Dokumentären är en nyskriven pjäs av den hyllade, iranske teaterskaparen, Amir Reza Koohestani. Premiär 11 oktober i Örnsköldsvik.

Dokumentären, Riksteatern hösten 2024
Dokumentären, Riksteatern hösten 2024 llustration: Mattias Broberg

– Under många år har jag arbetat på teatrar i olika västeuropeiska länder. Trots gängse slogans som ska förespråka mångfald, anti-splittring och antirasism som syftar till att lösa kulturella missförstånd och överbrygga klyftor mellan människor, visar sig praktiken ofta vara otillräcklig. Observationer som dessa fick mig att vilja utforska det här temat, säger regissören och dramatikern Amir Reza Koohestani.  
 
Med sin kollega, dramatikern Keyvan Sarreshteh, har Amir Reza Koohestani skrivit Dokumentären. En pjäs som skildrar medias gestaltning av relationer mellan individer från olika kulturer. Dramat fördjupar sig i utmaningarna som ett svensk-iranskt par möter när en dokumentärfilmare intresserar sig för att dokumentera deras relation. Det som börjar som en till synes odramatisk berättelse om paret, Tara från Iran och Lars från Sverige, utvecklas snart till en historia om hur deras kulturella skillnader skaver och påverkar deras samliv.  
 
– Vår pjäs fokuserar på de kulturella missförstånd som uppstår när majoritetssamhället tillskriver en människa från ett minoritetssamhälle att vara en representant för hela samhället. I stället för att ta sig tid att studera och förstå samhället förväntas individen anpassa sig till ett förutbestämt narrativ för publiken. Jag och mina kollegor har som mål att skapa en pjäs där karaktärerna är mer än bara representanter för sin kultur och sitt samhälle; de är individer med unika identiteter, säger Amir Reza Koohestani. 

Rollen som Tara spelas av Mahin Sadri, och Mårten Andersson gestaltar hennes svenske make, Lars. Susan Taslimi, som är vida känd både inom svensk och iransk scenkonst, spelar rollen som dokumentärfilmsregissören. Taslimi är en ikon för iransk publik, både för sin skådespelartalang men även för sitt motstånd mot regimen i hemlandet, där hon belades med arbetsförbud efter att ha kritiserat den. Josefin Ljungman spelar filmfotografen som är en del av dokumentärteamet. 
 
Amir Reza Koohestani, slog igenom internationellt med Dance on Glasses, och har under de senaste åren rönt stora framgångar med pjäser som WoyzeckInterrupted på Deutsches Theater Berlin. Dokumentären fortsätter hans djupdykning i mänskliga relationer, migration och kulturella identiteter. 
 
Pjäsen spelas på svenska, engelska och persiska, och textas till svenska. 
 
Medverkande 
Mårten Andersson  
Josefin Ljungman  
Mahin Sadri  
Susan Taslimi  
 
Konstnärligt team 
Av: Keyvan Sarreshteh & Amir Reza Koohestani  
Regi: Amir Reza Koohestani  
Dramaturg: Alexander Charlamov 
Scenografi & ljus: Eric Soyer  
Video: Yasi Moradi  
Pojke i video: Zakhar Boiko
Ljuddesign: Robert Gejskog  
Kostymdesign: Elaheh Ebadi  
Maskdesign: Anna Olofson  

Producent 

Riksteatern 

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande

Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.

Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande

Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye