Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket

Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.

Foto: istockphoto

Före sommaren mottogs ansökningar från 61 skolor i hela landet. Tack vare Tysk-Svenska Handelskammarens stipendier med bidrag från Bertil Edlunds stiftelse får 37 av dem nu dela på över en miljon kronor för satsningar på undervisningen i tyska.

Fyra av skolorna har tidigare utsetts till projektets partnerskolor under tre läsår (2022–2025), vilket innebär ett nära samarbete med Tysk-Svenska Handelskammaren. Nytt för i år är att skolorna fått utse elevambassadörer för tyska språket som deltar i ett särskilt program genom handelskammaren.

Elevambassadörer för språket utsedda

– Jag ser i tyskaundervisningen fram emot att få en djupare förståelse för språk och kultur samt bli bättre på konversationer. Jag tror att detta år kommer ge mig saker som jag kan ha nytta av i framtiden, säger språkambassadören Isabelle Löfvenberg, från Knut Hahn Gymnasium i Ronneby.

Isabelle Löfvenberg valde att läsa tyska för att hon tycker att tyska är mer likt svenska än de andra språken man får välja mellan. Dessutom tror hon att man blir mer attraktiv på arbetsmarknaden inom ekonomi och näringsliv om man kan tyska.

- Elever borde välja tyska för att det är en logisk grammatik, likt svenskan i många fall, och det ger många fördelar inför framtiden.

Även Hedda Mattsson, från Voxnadalens Gymnasium i Edsbyn, valde att läsa tyska eftersom hon ser att det är användbart, både för möjligheten att komma in på arbetsmarknaden och för att man i många länder i Europa talar tyska. Favoritordet på tyska är ”Schlagsahne” (grädde).

-Jag ser fram emot att få lära mig fler ord och lära mig mer om grammatik så att det blir enklare att förstå det tyska språket. Det blir roligare desto mer man kan. Jag ser även fram emot resan till Berlin som vi förhoppningsvis ska göra i vår, säger Hedda Mattsson.

Tysk-Svenska Handelskammarens talangfrämjande arbete för att öka rörligheten på marknaden

Tysk-Svenska Handelskammarens talangfrämjande omfattar förutom Deutsch – ditt val! även resestipendier till Tyskland genom Senator Emil Possehls Stipendiefond, praktikantförmedling med Tysk-Svenskt Talangprogram samt kurser i affärstyska genom Svensk-Tyska Språkfonden. Här är skolorna som tilldelats medel läsåret 2024/25.

Partnerskolor 2022–2025

Änglagårdsskola Göteborg

Ängskolan Skene

Ängås skola Svanesund

Vill du veta mer om Tysk-Svenska Handelskammarens språkinitiativ, kontakta: Louisa Bahr, projektledare stipendier, telefon 08-6651868, louisa.bahr@handelskammer.se

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Pressinbjudan 16 september kl. 14: Invigning av de två första DIVE-turbinerna i Skandinavien vid vattenkraftverket Åby9.9.2024 08:44:55 CEST | Pressinbjudan

Tyska miljöteknikföretaget DIVE Turbinen har fått sitt första kontrakt i Skandinavien. Statkraft Sverige har gett den tyska leverantören i uppdrag att ersätta två 100 år gamla francisturbiner vid Åby vattenkraftverk i Kronobergs län som ska säkra fortsatt drift i minst 80 år till. Invigningen sker den 16 september kl. 14.00 och företrädare för press och media är varmt välkomna att delta.