Omställningsfonden

Allt fler svenskar beviljas omställningsstudiestöd

Andelen svenskar som beviljas omställningsstudiestöd ökar – det visar en ny sammanställning av omställningsorganisationen Omställningsfonden. Sedan stödet infördes för två år sedan har andelen som beviljas stödet ökat från 15 till 48 procent. Tisdagen den 1 oktober öppnar höstens ansökningsperiod hos CSN.

Fler och fler svenskar får omställningsstudiestöd visar en ny sammanställning

– Omställningsstudiestödet är en unik reform på arbetsmarknaden. Att Sverige satsar på kompetensutveckling och ökade möjligheter till karriärväxling är avgörande, både för en sund arbetsmarknad och för den enskilda individen. Det är otroligt positivt att vi nu ser att fler får tillgång till stödet, säger Eva Wikström, vd på Omställningsfonden.

Omställningsstudiestödet, som lanserades hösten 2022, innebär att man kan få upp till 80 procent av sin lön under tiden man studerar. För att kunna beviljas stödet måste den sökande vara mellan 27 och 62 år och ha arbetat minst 8 av de senaste 14 åren. Utbildningen ska även stärka den sökandes position på arbetsmarknaden och möta arbetsmarknadens behov. Stödet går att ansöka om två gånger årligen, och den 1 oktober öppnar ansökan för utbildningar som startar mellan januari och juni 2025.

Den senaste sammanställningen från Omställningsfonden, baserad på siffror från CSN, visar att stödet blir alltmer tillgängligt för svenskarna. Från att knappt 15 procent av ansökningarna beviljades under hösten 2022, har nu 48 procent av vårens ansökningar beviljats. Det är dock för tidigt att säga exakt hur stor andelen blir, eftersom cirka hälften av vårens ansökningar kvarstår att behandla. Enligt CSN kan den ökade andelen beviljade ansökningar bero på en ökad kännedom om regelverket samt de nyligen införda kontrollfrågor sökande svarar på i samband med ansökningsprocessen.

– Omställningsfonden är den omställningsorganisation som lämnar flest yttranden till CSN, och även om allt fler ser ut att beviljas stöd är vi medvetna om att processen kan vara invecklad och tidskrävande. Samtidigt finns det flera saker du kan göra själv för att öka dina chanser – exempelvis att vara tidigt ute och läsa ansökningskraven noga. Du kan också testa om du uppfyller kraven på CSN:s hemsida, eller kontakta din omställningsorganisation för rådgivning, säger Eva Wikström.

Nytt för i år är att de sökande får fler e-tjänster och att de kan få bättre information om sitt ärende. Förhoppningen är att detta kommer att skapa en större transparens gentemot de sökande. Ansökningarna behandlas i turordning och sökande gör klokt i att skicka in sin ansökan så snabbt som möjligt. Då samma person kan söka flera gånger uppmuntras också sökande att själva ta bort inaktuella ansökningar för att underlätta för handläggningen.

I början av september la regeringen fram en proposition i syfte att förbättra omställningsstudiestödet, exempelvis genom regelförenklingar som ska korta handläggningstiderna. Man vill även förenkla processen för karriärväxling för personer inom bristyrken som sjuksköterska eller lärare ytterligare. Regeringen föreslår att lagändringarna ska träda i kraft vid årsskiftet och börja gälla vid vårens ansökan 2025.

Fakta: Andel beviljade ansökningar över tid
Till och med den 17 september 2024 har CSN behandlat 67 457 ansökningar till omställningsstudiestödet. Så här fördelar sig antalet beviljade ansökningar per ansökningstillfälle (statistik från CSN).

ansökningstillf

Omställningsstudiestöd - andel beviljade ansökningar

Ansökningstillfälle 1/10 2022 1/4 2023 1/10 2023 1/4 2023
Antal behandlade ansökningar* 23 551 24 276 13 933 5 697
Antal beviljade ansökningar** 3 458 4 640 3 293 2 714
Andel beviljade ansökningar 15% 19% 24% 48%

*En person kan ha fått flera beslut för olika ansökningstillfällen. I denna tabell räknas varje person endast en gång

** Antalet beviljade ansökningar är en sammanslagning av ansökningar som CSN klassificerar som "bifall" eller "delvis bifall".

Fakta: Fem experttips för att söka omställningsstudiestödet

1. Se till att du uppfyller kraven

Du måste vara mellan 27 och 62 år och ha arbetat minst 8 av de senaste 14 åren och 12 av de senaste 24 månaderna. Är du under 40? Då får utbildningen inte vara längre än två år.

2. Ansök direkt när perioden öppnar

Vid midnatt den 1 oktober öppnar ansökan för utbildningar som startar mellan januari och juni 2025. Var snabb – CSN behandlar ansökningarna i turordning!

3. Välj rätt utbildning

Din utbildning ska öka din anställningsbarhet och möta arbetsmarknadens behov. Se till att du väljer en utbildning som gynnar din framtid.

4. Kontrollera utbildningens längd

Stödet gäller max 44 veckors heltidsstudier, och utbildningen måste vara CSN-berättigad.

5. Ta hjälp

Tveka inte att ta kontakt med din omställningsorganisation för rådgivning och stöd. Är du osäker på vilken organisation du tillhör? Fråga din arbetsgivare eller fackförbund, eller besök hittaomstallningsorg.se.

Du hittar ännu mer information, tips och råd på csn.se.

Om Omställningsfonden

Omställningsfondens uppdrag är att underlätta för omställning inom välfärden. I detta ingår till exempel att stödja och hjälpa medarbetare som blivit uppsagda på grund av arbetsbrist inom kommuner och regioner, samt kommunala i företag Sobona. Vi stöttar även arbetsgivare och fackligt förtroendevalda med förebyggande insatser inom kompetensutveckling. Omställningsfondens arbete baseras på Omställningsavtalet, som omfattar cirka 1,3 miljoner medarbetare i välfärdssektorn.

Följ Omställningsfonden

Senaste pressmeddelandena från Omställningsfonden