Innebandyn når nya rekordsiffror efter framgångsrikt hållbarhetsprojekt

Det sociala hållbarhetsprojektet Lilla VM startade under hösten 2023 och syftar till att låta fler barn och unga komma i kontakt med innebandy. Genom skolbesök får nya utövare chansen att prova på sporten med stöd av erfarna instruktörer. Nu påvisas rekordsiffror i Skåne gällande antalet utövare på grön nivå, mycket tack vare Lilla VM.

Tillsammans med OBOS, Malmö Stad, Visit Skåne och Gerflor genomför Svensk Innebandy det sociala hållbarhetsprojektet Lilla VM. Lilla VM har som mål att genom skolbesök nå 20 000 barn och unga som då får chansen att prova på innebandy och samtidigt öka rörelseglädjen.

Projektet startade under hösten 2023 där Skånes Innebandyförbund tillsammans med ett stort antal föreningar i hela Skåne genomför skolbesöken. Efter besöken bjuds intresserade deltagare in till prova på-träningar för att kultivera intresset.

Under projektets gång har 70 skolor och 436 skolklasser besökts. Totalt har 19 innebandyföreningar varit involverade i olika steg.

Efter ett drygt år kan Lilla VM nu redovisa glädjande siffror. Licensierade spelare på grön nivå (6–9 år) har aldrig varit så många i Skåne.

Totalt har Skåne 3052 spelare licenserade på grön nivå till den nuvarande säsongen, en siffra som kan fortsätta att stiga. Det är en ökning med 10,1% (281 spelare) från säsongen 2022/23. Jämfört med sommaren 2020 ligger ökningen på 31,7%, 735 licenser mer. Glädjande är också att rekordsiffrorna gäller för både flick- och pojksidan.

Med tid kvar av Lilla VM är det mycket positivt att redan nu kunna redovisa rekordsiffror, berättar Henrik Paulsson, verksamhetschef för Skånes Innebandyförbund.

– Det är fantastiskt att se det engagemang som våra föreningar visar i sitt arbete med att rekrytera fler spelare till folksporten innebandy. Satsningen 'Lilla VM - innebandy i skolan' verkar bidra till fina resultat i form av fler spelare, och att vi nu har fler licensierade spelare på grön nivå än någonsin är ett bevis på det fina arbete som görs i föreningarna runtom i Skåne, sager Henrik Paulsson.

Samtliga deltagare i Lilla VM får även chansen att besöka VM i Malmö som spelas den 7–15 december. I dagens läge är 4060 elever från 55 skolor anmälda för ett VM-besök.

Läs mer om Lilla VM – här – och se en inspirationsfilm här.

SIU-modellen uppdaterad: "Fylld av etablerad kunskap"24.9.2024 16:00:51 CEST | Pressmeddelande

Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) har funnits sedan 2012. Nu har modellen – som berör allt ifrån de yngsta spelarna till eliten och våra äldsta utövare – reviderats med färsk forskning och uppdateringar. "En gemensam grund att stå på när innebandyn ska bli det givna förstavalet för alla som vill leka, träna och tävla i idrott", säger Anders Jonsson, utvecklingschef på Svensk Innebandy.