Nordens Ark Västra Götalands kandidat till Stora Turismpriset 2024

Turistrådet Västsverige nominerar Nordens Ark som Västra Götalands läns kandidat till Stora Turismpriset 2024. Priset delas ut vid en ceremoni i samband med konferensen ”Besöksnäring på agendan” i Stockholm den 3 december.

Röd panda på Nordens Ark
Röd panda på Nordens Ark Foto: Marie Mattsson/vastverige.com

-Nomineringen känns väldigt hedrande för alla oss som arbetar på Nordens Ark. Vi ser den som en bekräftelse på att den typ av kunskapsturism som vi representerar ses som angelägen. Det är viktigt för oss att bidra till bevarandet av den biologiska mångfalden och att få tydliggöra detta för alla som besöker oss, säger Mats Höggren, VD Nordens Ark.

Nordens Ark ligger i Hunnebostrand i Bohuslän och är en ideell stiftelse grundad i syfte att bevara utrotningshotade djur och främja biologisk mångfald. Deras arbete inkluderar uppfödning, återinförande i naturen och forskning, med fokus på hållbarhet och långsiktiga lösningar. Nordens Ark bedriver även utbildning och engagerar besökare i naturvård. De samarbetar internationellt för att skydda hotade arter och livsmiljöer, med målet att säkerställa en rik biologisk mångfald för framtiden.

-Turistrådet är glada att kunna utse Nordens Ark till 2024 års kandidat till Stora Turismpriset. Nordens Ark har i många år varit en föregångare när det gäller att föra ut budskapet om vikten av att bevara den biologiska mångfalden samtidigt som man har levererat en gästupplevelse av allra högsta klass, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

Stora Turismpriset delas ut till ett företag eller annan organisation som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utveckling av besöksnäringen. Dessutom ska man arbeta metodiskt och målmedvetet för att utveckla, sprida och dela kunskaper och för att utveckla en hållbar verksamhet. Tillväxtverket är huvudman för Stiftelsen för kunskapsfrämjande turism, som delar ut priset. Vinnaren belönas med 100 000 kronor att använda till en kunskapsfrämjande insats.

Motivering: ”Nordens Ark har en unik förmåga att kombinera en högklassig gästupplevelse med uppdraget att vara en ledande kraft i arbetet med att bevara hotade arter. Hos Nordens Ark får besökaren lära sig att se värdet och skönheten i biologisk mångfald och hur alla kan ta ett ansvar för att bevara den för framtiden."

Röd panda på Nordens Ark
Foto: Marie Mattsson/vastverige.com

Turistrådet Västsverige är Västra Götalandsregionens helägda bolag för besöksnäringsfrågor. Genom vår verksamhet bidrar vi till en hållbar utveckling av den västsvenska besöksnäringen i samverkan med företag, kommuner och lokala turistorganisationer - allt i syfte att marknadsföra destinationen Västsverige. Turistrådet Västsverige driver också vastsverige.com, den officiella webbplatsen för information om det turistiska utbudet i Västsverige.

Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light5.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar i år med sitt verk ”Animalia” vid den internationellt hyllade ljuskonstfestivalen Island of Light, som äger rum på Smögen den 5–8 september. Kurbas Production består av tre män och två kvinnor, men representeras på plats enbart av medlemmen Liudmyla Stetskovych. Männen i gruppen, däribland Liudmylas make Volodymyr, får inte lämna Ukraina så länge kriget mot Ryssland pågår.

Slovensk konstnär och lokala skolbarn skapar magisk ljusinstallation på Smögen5.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

5–8 september förvandlas Smögen under den internationella ljusfestivalen Island of Light. En av festivalens mest spännande höjdpunkter är ljusinstallationen "A walk through the bottom" av den slovenske konstnären Matej Bizovičar. I ett unikt samarbete med 90 skolbarn från Kungshamn och Smögen har Matej skapat en konstupplevelse som förenar kreativitet, hållbarhet och lokal delaktighet.