Dubblad kapacitet när E.ON uppgraderar transformatorstation i Markaryd

E.ON bygger om transformatorstationen i Markaryd Norra för att fördubbla dess kapacitet. Investeringen uppgår till 79 miljoner kronor och är en viktig del i arbetet med att säkra morgondagens behov av el i området.

Enligt E.ONs prognoser kommer behovet av el att stadigt öka kring Markaryd. Således rivs den gamla transformatorstationen Markaryd Norra, för att lämna plats till en ny modern station med dubbelt så stor kapacitet. Investeringen uppgår till 79 miljoner kronor. Foto: Christian Andersson, Apelöga

– Utbyggnaden skapar nya förutsättningar för stadsutveckling och industriell expansion i Markaryd. Den ska möjliggöra energiomställning, med allt fler solcellsanläggningar, laddinfrastruktur och nya bostads- och företagsetableringar. Framledes ska den nya stationen kunna hantera stora volymer av både konsumtion och produktion, säger Peter Hjalmar, regionchef på E.ON.

Investeringen kommer att påverka enskilda konsumenter märkbart. Ett stabilt elnät är nödvändigt för att hantera den ökade användningen av elbilar och integreringen av solpaneler och andra förnybara energikällor i privata bostäder. Detta leder till lägre energikostnader och högre självförsörjningsgrad. Dessutom kommer konsumenterna att uppleva en mer jämn och tillförlitlig elförsörjning.

Enligt Peter Hjalmar är samhällsfördelarna tydliga. Ett hållbart och väl underhållet elnät är avgörande för att upprätthålla samhällsviktiga funktioner och förstärker Sveriges totalförsvar. Moderna och effektiva elnät är också nödvändiga för att klimatanpassa den befintliga industrin och säkra dess internationella konkurrenskraft. Elnäten är kritiska för ekonomisk tillväxt genom att de underlättar utvecklingen av nya teknologier och industriområden, såsom elektrifiering av transportsektorn och energilagring.

– Investeringarna i elnätet skapar arbetstillfällen, både direkt genom byggande, drift och underhåll, och indirekt genom att stödja nya företag och innovationer som är beroende av en pålitlig och hållbar energitillförsel. Våra insatser underlättar också övergången från fossila till förnybara energikällor, som sol- och vindkraft, i energisystemet, säger Peter Hjalmar.

Enligt E.ONs prognoser kommer behovet av el att stadigt öka kring Markaryd. Således rivs den gamla transformatorstationen Markaryd Norra, för att lämna plats till en ny modern station. Den nya stationen utrustas med ytterligare en transformator och får ett helt nytt ställverk med tillhörande kontrollanläggning.

– Vi lämnar dessutom plats för en tredje transformator och ytterligare ett ställverk på stationsområdet om det skulle bli nödvändigt i framtiden, säger Peter Hjalmar.

Över hela landet pågår en storskalig modernisering av elnätet på alla nivåer. Näringslivet såväl som privatpersoner ställer om för att med elektrifiering som metod tillsammans bidra till ett mer hållbart samhälle

– Klimatomställningen innebär nya utmaningar för elnätet. Intresset för att bygga storskalig förnybar elproduktion ökar, inte minst i denna del av landet. Det är mycket positivt och nödvändigt för att vi ska klara de klimatmål vi arbetar mot, men elnäten är inte riktigt anpassade för detta, och hela branschen gör nu en stor kraftansträngning för att hantera omställningen, säger Peter Hjalmar.

Byggstart sker under våren 2025. Den nya transformatorstationen beräknas stå klar december 2026.

Under det senaste decenniet har E.ON lagt cirka 30 miljarder kronor på att förbättra elnäten. Under den nuvarande regleringsperioden, från 2024 till 2028, planerar bolaget att investera 23 miljarder kronor i elnätet, vilket markerar E.ONs största investeringsprojekt hittills.

Det gör en transformatorstation:

Transformatorstationer omvandlar elen från höga spänningsnivåer till lägre och fördelar elströmmen vidare via mindre ledningar. Dessa stationer finns på många platser i vårt elnät och är nödvändiga för att förse städer med el.

"Moderna elnät är nödvändiga för att klimatanpassa industrin och säkra dess internationella konkurrenskraft, liksom för att hantera den ökade användningen av elbilar och integreringen av solpaneler och andra förnybara energikällor i privata bostäder, " säger Peter Hjalmar, regionchef på E.ON.
Foto: Christian Andersson, Apelöga

E.ON lanserar ny plan för elnätets framtid16.9.2024 08:53:41 CEST | Pressmeddelande

E.ON har presenterat sin första nätutvecklingsplan, som ska styra utvecklingen av elnätet under perioden 2025–2034. Planen, som nu är öppen för samråd, beskriver hur E.ON Energidistribution planerar att hantera det ökade effektbehovet och de kapacitetsbegränsningar som följer med Sveriges elektrifiering. Genom omfattande elnätsförstärkningar och flexibilitetslösningar ska E.ON möta det växande elbehovet på lång sikt.