Örebro universitet

Nominera till priser för framgångsrik forskningskommunikation – det största på 100 000 kronor

Dela

Nu öppnar nomineringarna till Örebro universitets och The Hamrin Foundations pris för framstående forskningskommunikation.
Tre priser delas ut, det största på 100 000 kronor.

För tredje året delas priset ut till personer som varit framgångsrika med att kommunicerar forskning och på så sätt medverkat till att sprida kunskap och direkt påverkat utvecklingen eller debatten i samhället.

– Vi är stolta över att kunna bidra till att ge erkännande till forskare och journalister som under lång tid bidragit med ovärderlig kunskap till samhället. Genom att kommunicera sin forskning spelar de en avgörande roll för att hantera samhällets utmaningar, säger Lovisa Hamrin, ordförande i stiftelsen The Hamrin Foundation som finansierar priserna.

The Hamrin Foundations syfte är att skapa broar mellan akademi, industri och samhälle. Stiftelsen investerar i forsknings- och utvecklingsprojekt inom bland annat media och viktiga samhällsfrågor.

2025 års pris för framstående forskningskommunikation delas ut i tre kategorier.

Det största priset, det externa, är på 100 000 kronor och delas ut till en person som på nationell eller internationell nivå med stort genomslag under längre tid kommunicerat forskningsresultat inom bredare forskningsområden. Priset kan gå till forskare, men också till andra som arbetat framgångsrikt med att sprida resultat från forskning.

Ett pris på 75 000 kronor riktar sig till journalister. Det ska gå till en journalist som, på antingen nationell eller internationell nivå, gjort forskning tillgänglig för allmänheten genom att berätta om forskning eller förklara komplicerade skeenden på ett begripligt, inspirerande och intresseväckande sätt.

Ett internt pris på 50 000 kronor delas ut till en forskare eller doktorand vid Örebro universitet. Mottagaren ska ha gjort goda insatser för att kommunicera antingen egna forskningsresultat eller ett bredare forskningsområde.

– Priserna är viktiga för Örebro universitet och en tydlig markering av hur central forskningskommunikation är för att sprida kunskap och påverka samhällsutvecklingen. Genom att lyfta fram dessa insatser stärker vi både universitetets roll och vår koppling till samhället, säger Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.

I både det interna och externa priset läggs stor vikt vid att kommunikationen har nått valda målgrupper, till exempel politiska beslutsfattare, näringslivet, skolelever, studenter eller allmänheten.

Samtliga priser delas ut vid Örebro universitets årliga akademiska högtid den 8 februari 2025.

Nominera till de tre priserna här

Nyckelord

Kontakter

Lovisa Hamrin
lovisa.hamrin@herenco.com
070-787 78 26

Johan Schnürer
johan.schnurer@oru.se
070-815 19 78

Bilder

Ladda ned bild
Lovisa Hamrin, ordförande i stiftelsen The Hamrin Foundation.
Lovisa Hamrin, ordförande i stiftelsen The Hamrin Foundation.
The Hamrin Foundation.
Ladda ned bild
Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.
Johan Schnürer, rektor vid Örebro universitet.
Kicki Nilsson/ICON Örebro universitet
Ladda ned bild

Om oss

Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle. 

Följ Örebro universitet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet

Ytterligare 40 miljoner till forskning om växtbaserade protein4.10.2024 14:35:44 CEST | Pressmeddelande

Mer vegetariskt och mindre kött på tallrikarna är en förutsättning för att uppnå hållbarhetsmålen i Agenda 2030 – men det saknas mycket kunskap om växtbaserade protein, inte minst från ett hälsoperspektiv. Därför har det nationella forskningscentret Plant-based Proteins for Health and Wellbeing, PAN Sweden, som Örebro universitet koordinerar, fått ytterligare 40 miljoner kronor från Formas.

Humor, varumärkesmaskot och kändisar – så suddade Läkerol ut gränsen mellan mat och medicin under 1900-talet2.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vi är vana vid att dagens marknadsföringskampanjer drar nytta av kändisar, experter och humor för att sälja olika produkter. Men redan i början av 1900-talet använde sig det svenska halstablettmärket Läkerol av liknande strategier för att sudda ut gränsen mellan mat och medicin – och lyckades skapa ett populärt varumärke som vi svenskar konsumerar dagligen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye