Gamification används för att utbilda om säkerhetsrisker på nätet
Bristfällig informationssäkerhet kan bli väldigt kostsam för företag och organisationer. Det blir därför allt vanligare att företag använder informationsprogram som liknar spel för att utbilda personalen om digitala säkerhetsfrågor.
– Det blir en kul aktivitet där man samtidigt lär sig något, säger forskaren Shang Gao vid Örebro universitet
Gamification, även kallat spelifiering, innebär att man skapar ett dataprogram som med hjälp av spelliknande element utbildar användaren. Allt fler företag och organisationer använder sig av gamification i program som lär de anställda viktiga aspekter om digital informationssäkerhet.
– Mänskliga misstag är den största orsaken till brister i säkerheten. De flesta företag har regler och riktlinjer för informationssäkerhet, men det är viktigt att de anställda tar del av dem och förstår dem – annars är de inte värda någonting, säger Shang Gao, docent i systemvetenskap vid Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
Bristande informationssäkerhet kan leda till stora problem och ekonomiska kostnader för företag. Ett exempel är butikskedjor som tvingats stänga flera dagar när hackare orsakat haveri i kassasystemen. Enligt Shang Gao skulle de flesta hackerattacker och säkerhetsbrister kunna undvikas om alla inom en organisation förstod vikten av informationssäkerhet. Ett bra sätt att uppmärksamma frågan är med hjälp av säkerhetsinformationsprogram (security awareness programs).
– Ett spelifierat program kan till exempel använda animationer för att visa vad som kan hända om man skapar ett lösenord som inte är säkert. De spelliknande elementen gör programmet mer engagerande, vilket förbättrar inlärningen för användaren, säger Shang Gao.
Han har gjort en översiktsstudie av 69 forskningsartiklar för att ta reda på vilka trender som finns inom området. Den visar att spelifiering av säkerhetsinformationsprogram har blivit allt vanligare de senaste tio åren.
– Men företagen kan fortfarande bli bättre på att individanpassa programmens innehåll för olika användare. Ett ytterligare steg är dynamisk adaptiv gamification där programmets innehåll ändras i realtid baserat på användarens beteende, säger Shang Gao.
Han tror att AI kommer att spela en stor roll för framtida utveckling av program, och han ser en potential för startup-företag att specialisera sig på att utveckla program som utbildar användarna inom säkerhetsinformation.
– Det är mycket viktigt för en organisation att ha den här typen av program. Det är en investering som kan spara mycket pengar om man kan undvika att bli utsatt för ransomware och andra hackerattacker.
Nyckelord
Kontakter
Shang Gao
shang.gao@oru.se
070-090 35 86
Maria ElissonForskningskommunikatör
Tel:019 303524Tel:0701 890953maria.elisson@oru.seBilder
Länkar
Om oss
Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle.
Följ Örebro universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet
Data sedan år 1620 visar penningmängdens roll för att förutspå inflation9.1.2025 09:11:17 CET | Pressmeddelande
Centralbanker världen över gör prognoser för inflationen. En ny studie på svenska data som sträcker sig från år 1620 och fram till våra dagar har undersökt en orsak till att priserna ökar. – Vi visar att penningmängden inte hade hjälpt särskilt mycket för att göra prognoser för inflationen under de här 400 åren, säger Pär Österholm, professor i nationalekonomi vid Örebro universitet.
Så ska Örebro universitets tre campus utvecklas i framtiden8.1.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Örebro universitet kommer att fortsätta att växa de närmaste tio åren. Men inte främst genom att bygga nya hus, utan genom att bygga om. Det visar den campusplan som Örebro universitet och fastighetsbolaget Akademiska Hus gemensamt har tagit fram.
VR-teknik lindrar fantomsmärtor efter amputation2.1.2025 07:44:46 CET | Pressmeddelande
Virtual reality kan hjälpa amputerade patienter till mindre smärta och bättre livskvalitet, enligt ny studie. – Vi har fått svar på hur personerna påverkas i sin vardag och sett att det har en mycket större betydelse för livskvaliteten än vi trodde, säger Kajsa Lidström-Holmqvist, docent i arbetsterapi vid Örebro universitet.
Mer PFAS i arktisk nederbörd vid solsken19.12.2024 08:30:43 CET | Pressmeddelande
Snö som faller på Svalbard har högre andel PFAS under månaderna med sol jämfört med de mörka vintermånaderna. Det visar forskning från Örebro universitet som mätte upp till 71 gånger högre halter av kemikalierna under ögruppens ljusaste period. – Solens ljus skapar kemiska reaktioner i atmosfären som omvandlar och för med sig PFAS i snön under den arktiska sommaren, säger kemisten William Hartz.
En app kan bryta social isolering för personer med Parkinsons sjukdom19.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Personer som lever med Parkinsons sjukdom löper hög risk att drabbas av social isolering och ensamhet. Nu har Örebroforskaren Gomathi Thangavel utvecklat en app som kan hjälpa dem att upprätthålla sociala kontakter – både online och i verkliga livet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum