Sverige vinner herr-och damstafetten i världscupavslutningen

Det blev dubbla svenska segrar när världscupen avgjordes i Kuopio, Finland. På herrsidan sprang Gustav Bergman hem segern efter ett spännande sekunddrama medan Tove Alexandersson sprang hem segern för Sverige med över två minuters marginal. I och med stafettsegerarna vinner även Sverige världscuptotalen i nationskampen.

Sanna Fasth, Hanna Lundberg och Tove Alexandersson
Sanna Fasth, Hanna Lundberg och Tove Alexandersson Svensk Orientering

Solsken och tio grader ramade in världscupavslutningen när stafetten skulle avgöras.

Först ut var herrarna där Sverige öppnade starkt och Viktor Svensk i förstalaget vann förstasträckan 25 sekunder före Anton Johansson i Sveriges tredjelag. Albin Ridefelt växlad som femma för Sveriges andralag.

Även andrasträckan dominerade Sverige och växlade ut som etta och tvåa inför tredje sträckan som skulle bli en riktigt spännande sådan.

Norges Kasper Harlem Fosser gör en fin sistasträcka, tar över ledningen och håller den ända in mot de sista kontrollerna. Han skuggas av finska löparen Miika Kirmula. Men sista ordet var ännu inte sagt. Ett smart vägval vid den 14:e kontrollen av Gustav Bergman i Sveriges andralag gör att han tar över ledningen ända in i mål och korsar mållinjen två sekunder före norge och nio sekunder före Finland.

– Det var en stor lättnad, Miika och Kasper hade sprungit sjukt fort, framförallt första halvan innan varvningen och jag fick slita rejält för att hålla tempot. Sedan så blev det lite knöligare och stenigare, det passar mig bättre så jag kunde piggna till på slutet, säger Gustav Bergman och fortsätter berätta om sekunddramat.

– Det var riktigt tufft läge, men jag visste att det är min del som är kvar och jag hade gjort en plan att kasta mig ut för den steniga branten vid näst sista och avgöra där, men så kom chansen redan innan när de missade kontrollen och jag kunde ta det lugnt i stället.

Utöver Bergman tävlade även Albin Ridefelt och Emil Svensk för andralaget.

Damerna dominerade

På damsidan blev det en rejäl blågul uppvisning. Hanna Lundberg tog täten direkt och växlade ut till Sanna Fasth 59 sekunder före Estlands Evely Kaasiku. Sanna Fasth drygade sedan ut ledningen och växlade ut till Tove Alexandersson 2,41 före finskan Maija Sianoja. Tove Alexandersson gör sedan även hon en fin sistasträcka och hela laget kan korsa mållinjen tillsammans, 2,37 före Norges Andrine Benjaminsen.

– Hanna och Sanna gjorde helt grymma lopp och jag var väldigt tacksam att få den luckan när jag gick ut. Det var skönt att få den luckan och sköta sitt eget. För det var lurigt där ute, det gällde att hålla fokus. Jag försökte gå ut offensivt och orientera så bra som möjligt. Jag gör en miss på en sluttning i andra halvan och då var jag väldigt tacksam att jag hade den luckan jag hade. Det blev lite nervöst men jag lyckades stoppa missen ganska snabbt och då kändes det lugnt och fokusera på att plocka de sista kontrollerna. När jag kom ut på åkern sedan och mötte Sanna och Hanna kunde jag njuta, säger Tove Alexandersson.

I och med stafettvinsterna kunde Sverige även titulera sig bästa nation i världscupen.

Resultat topp tio i mål herr:

1, Gustav Bergman (2), 27:10

2, Kasper Harlem Fosser, Norge, +2

3, Miika Kirmula, Finland, +9

4, Akseli Ruohola, Finland, +39

5, Joey Hadorn, Schweiz, +2:00

6, Simon Hector, (3), +2:04

7, Havard Sandstad Eidsmo, Norge, +2:13

8, Sander Arntzen, Norge, +2:24

9, Martin Regborn, (1) +2:31

10, Tomas Krivda, Tjeckien, +3:25

Resultat topp tio i mål dam:

1, Tove Alexandersson, (1), 29:32

2, Andrine Benjaminsen, Norge, +2:37

3, Venla Harju, Finland, +3:06

4, Simona Aebersold, Schweiz, +3:50

5, Karolin Ohlsson, (2), +5:05

6, Goeril Roenning Sund, Norge, +5:09

7, Tereza Rauturier, Tjeckien, +5:10

8, Venla Taulavuori, Finland, +7:16

9, Victoria Haestad Bjornstad, Norge,   +8:08

10, Helena Karlsson (3),    +8:09

Alla resultat.

Se alla bilder från stafetten här. (Fria att använda, ange källa: Svensk Orientering)

Sanna Fasth, Hanna Lundberg och Tove Alexandersson
Tove Alexandersson
Tove Alexandersson
Sanna Fasth
Hanna Lundberg
Gustav Bergman
Gustav Bergman
Albin Ridefelt, Gustav Bergman, Emil Svensk
Emil Svensk
Albin Ridefelt
Svensk Orientering

Svenskarna utmanar om topplaceringar i världscupen25.9.2024 18:08:22 CEST | Pressmeddelande

Imorgon inleds den sista och avgörande omgången av världscupen, där både den totala världscupen och nationstävlingen ska avgöras. De svenska orienterarna ligger väl till inför den sista omgången. Tove Alexandersson ligger på tredje plats i den totala världscupen, medan Martin Regborn och Emil Svensk ligger tvåa respektive trea på herrsidan. – Jag känner hur Emil flåsar mig i nacken i den totala världscupen, säger Martin Regborn.