Fortsatt trögt för installationsbranschen

Efter stora minskningar av investeringarna i bostäder, offentliga och privata lokaler samt underhåll under 2023, är prognosen att investeringarna kommer vara fortsatt låga under 2024, det beskrivs i Installatörsföretagens senaste konjunkturrapport Installationstrender.

– Vi är i en period med lågkonjunktur och hög arbetslöshet och även om framtidsutsikterna ser lite ljusare ut jämfört med tidigare så kommer det ta tid. Därför ser vi nu att många installationsföretag har det tufft, framför allt de med fokus på nyproduktion, säger Ola Månsson, vd, Installatörsföretagen.

Höga räntor, ekonomisk osäkerhet och ett högt prisläge gör att investeringarna hålls tillbaka.  Prognosen för investeringar inom husbyggnad (bostäder samt offentliga och privata lokaler) och underhåll under 2024 är att marknadsvolymen kommer vara oförändrad jämfört med 2023. Detta följs sedan av en tillväxt med tre respektive fem procent under 2025 och 2026.

– Men det vi måste komma ihåg är att bostadsbyggandet är på historiskt låga nivåer. Vi måste se till att volymerna ökar betydligt mer än några procent för att det ska vara tillfredsställande. I längden hotar stiltjen i bostadsbyggandet inte bara branschen utan riskerar jobb och tillväxt i hela samhället, säger Ola Månsson.

Investeringar och underhåll i industrin fortsätter vara en stöttepelare för installationsbranschen. Sedan slutet av 2021 när bostadsinvesteringarna började dyka har industriinvesteringarna fortsatt stadigt uppåt. Mängden elinstallationer inom industrin väntas öka mest, med två procent under 2024 och sedan ytterligare två procent under 2025.

– Under hela perioden som varit sedan bostadsbyggandet tvärnitade så har investeringarna och underhållet i industrin hållit i gång installationsbranschen. Det är tydligt att digitalisering, teknikutveckling och den gröna omställningen driver branschen framåt då det skapar ett stort behov av smarta installationer, säger Erik Karlsson, företagsrådgivare och ansvarig för Installationstrender.

Om Installationstrender

Konjunkturrapporten Installationstrender (tidigare Marknadsläget) ges ut av Installatörsföretagen två gånger per år. Den beskriver konjunkturen och de omvärldsfaktorer som påverkar affärsklimatet i installationsbranschen. Underlaget baseras på drygt 450 intervjuer med installatörer, installationskonsulter, större fastighetsägare, byggentreprenörer och byggherrar.

Rapporten är uppdelad efter fyra teknikområden; el, ventilation, värme och sanitet samt kommunikation och säkerhet. För varje teknikområde ges en fördjupad bild av marknadsläget i olika geografiska områden och kundsegment.

Installatörsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för installationsbranschen och en del av Svenskt Näringsliv. Vi representerar 4 000 medlemsföretag med närmare 60 000 medarbetare som installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi finns i våra medlemsföretags vardag och jobbar för deras framtid. Hos oss samlas företag som steg för steg gör världen mer hållbar genom elektrifiering, energieffektivisering och smarta installationer. Det är vi som gör energi- och klimatomställningen möjlig.