Bekymmersam budget för bostadsbyggandet

Breda stimulanser för ökat bostadsbyggande och renovering lyste med sin frånvaro när regeringen presenterade höstbudgeten i dag. I stället blir förutsättningarna för bygg- och installationsbranschen sämre när den tillfälliga höjningen av rotavdraget försvinner vid årsskiftet.

Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen. Fotograf: Peter Knutson

– Även om framtidsutsikterna är en smula ljusare nu jämfört med tidigare i år så vet vi av erfarenhet att byggbranschens startsträcka är lång vilket spiller över på installationsföretag. När vi är nere på så här låga nivåer av nyproduktion måste vi få i gång hjulen igen för att rädda jobb och tillväxt, inte bara i våra branscher utan detta påverkar samhället i stort, säger Ola Månsson, vd på Installatörsföretagen.

För att möta det minskade bostadsbyggandet har Installatörsföretagen sedan tidigare föreslagit ett renoveringspaket där vi bland annat vill se stora satsningar på energieffektivisering och att den tillfälliga höjningen av rotavdraget skulle bli permanent. Men sådana satsningar lyste med sin frånvaro i regeringens höstbudget. Det enda som presenterades inom området var en mindre satsning på bostadsbyggande i norra Sverige.

– Det skulle vara ett enkelt sätt att stimulera bygg- och installationsbranschen i utmanande tider samtidigt som det skulle hjälpa Sverige ta ett stort kliv mot att nå̊ klimatmålen genom effektivare energianvändning. Men nu tar inte regeringen den chansen utan försämrar i stället förutsättningarna för såväl branschen som samhället, säger Ola Månsson.

Installatörsföretagen är också kritiska till regeringens besked om att sänka bidraget för installationer solceller och samtidigt helt slopa skattereduktionen för mikroproduktion av förnybar el.

– Regeringens förslag är ett dråpslag mot solcellsbranschen. Hushållen håller hårt i plånboken och investerar inte i solcellsinstallationer just nu. Att göra dessa investeringar dyrare innebär att färre installationer kommer att genomföras, vilket är förödande för företagen i branschen, säger Installatörsföretagens näringspolitiske chef Andreas Åström.

Välkomna satsningar inom infrastruktur och energiområdet

200 miljarder extra miljarder till infrastruktur under de kommande 12 åren som regeringen aviserade blir viktigt för det svenska samhällsbygget. Andra satsningar som Installatörsföretagen välkomnar är bland annat 11 000 nya platser inom yrkesutbildning för vuxna, utökad satsning på laddinfrastruktur för tunga fordon och nya investeringsstödet Kraftlyftet. Investeringsstödet är tänkt att gå till projekt som gör att vi nyttjar elen som finns i det svenska systemet på ett bättre sätt, till exempel genom stöd-, flexibilitetstjänster och energieffektiviseringsåtgärder.

– Kraftlyftet är helt i linje med vad vi efterfrågat för att skapa ett modernt energisystem som fungerar optimalt utifrån dagens förutsättningar. Däremot är satsningen underfinansierad. Anslagen för investeringsstödet måste öka kraftigt de närmsta åren för att det ska få tydlig effekt på utvecklingen, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Installatörsföretagen.

Installatörsföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för installationsbranschen och en del av Svenskt Näringsliv. Vi representerar 4 000 medlemsföretag med närmare 60 000 medarbetare som installerar, optimerar och kontrollerar värme, ventilation, vatten, el- och teleteknik. Vi finns i våra medlemsföretags vardag och jobbar för deras framtid. Hos oss samlas företag som steg för steg gör världen mer hållbar genom elektrifiering, energieffektivisering och smarta installationer. Det är vi som gör energi- och klimatomställningen möjlig.