Nu startar årets hyresförhandlingar i Uppsala

Nu inleds hyresförhandlingarna om nästa års hyror i hela Uppsala län. Utgångspunkten är att hyrorna måste utvecklas i takt med kostnaderna för att hyresrätter ska fortsätta förvaltas på ett långsiktigt och hållbart sätt. Även hyresgästerna är inställda på att hyrorna kommer att behöva höjas visar en tidigare Novus-undersökning.

Med en gemensam vägledning tillsammans med Hyresgästföreningen och Sveriges Allmännytta som grund, går Fastighetsägarna idag ut och påkallar hyresförhandlingar i Uppsala, där Fastighetsägarna utgår från trepartsmodellen för nästa års hyror.

Förhandlingen omfattar över 6550 lägenheter i hela Uppsala län, varav Uppsala kommun står för den största andelen med 4317 lägenheter.

Inom ramen för den så kallade trepartsmodellen är Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för att beräkna kostnadsutvecklingen för att äga och förvalta hyresrätter. Vid förhandlingsbordet tar man sedan hänsyn till lokala förutsättningar och fastighetsägarnas och hyresgästernas behov av en stabil och rimlig hyresutveckling.

• Hyran behöver utvecklas i takt med kostnaderna. Både branschen och hushållen är hårt pressade, men om fastighetsbranschen inte får kostnadstäckning är det våra hyresgäster som drabbas när fastighetsägare tvingas till neddragningar och måste skjuta fram åtgärder och investeringar som bidrar till trivsel och nöjdhet, säger Agnes Svedberg, Näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna MittNord.

Även hyresgästerna förväntade sig höjda hyror redan 2023. I en Novusmätning*, på uppdrag av Fastighetsägarna, uppgav 82 procent av de tillfrågade hyresgästerna att de förväntade sig en höjning som är lika stor eller större än föregående år. Av dem som förväntar sig mer i hyreshöjning än förra året uppgav sex av tio hyresgäster att de skulle ha lätt för att klara det ekonomiskt. En av tio hyresgäster uppgav att de skulle ha mycket svårt att klara en större höjning än förra året.

• Undersökningen visar att hyresgästerna är förberedda på att hyran kommer att behöva höjas mer än vad vi varit vana vid de senaste åren. Men för de hyresgäster som befinner sig i en väldigt ansträngd ekonomisk situation måste det finnas ett starkt socialt skyddsnät, till exempel behöver bostadsbidraget utvecklas och moderniseras, säger Agnes Svedberg.

Fastighetsägarna går in i förhandlingen med målet att genom trepartsmodellen hitta en väg för att möta de ekonomiska utmaningar fastighetsbolagen står inför och säkerställa en rimlig och rättvis utveckling av hyresnivåerna. Därmed kommer Fastighetsägarna inte att ha något specifikt yrkande vid påkallandet utan värnar om en konstruktiv dialog.

• Vårt mål är att komma överens med motparten innan årsskiftet för både hyresgästernas och fastighetsägarnas skull, säger Agnes Svedberg.

Uppsala län

Antal lgh

Uppsala

4 317

Håbo

Knivsta

Tierp

Heby

Östhammar

Enköping

1 352

Älvkarleby

Totalt

6 569

* Undersökningen är genomförd bland 500 svenska hyresgäster och är gjord av Novus på uppdrag av Fastighetsägarna innan 2024 års hyresförhandlingar inleddes (den 7 -12 september 2023).  Målgruppen är i åldrarna 18-84 år och hyr i första hand sitt boende. Undersökningen är genomförd via webb-intervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel.