Loran Batti gör regidebut med nyskrivet drama om förlåtelse och en pojkes väg ut från den svenska kriminalvården

Låt mig bara gå handlar om förlåtelse, försoning och att hitta vägen tillbaka till livet. Skriven och regisserad av Loran Batti som sätter ljus på aktuella teman som våld och droger. Pjäsen visas i samband med att Riksteatern firar 60 år av teater för barn och unga den 1 oktober och turnerar under hösten för högstadie- och gymnasieskolor över hela Sverige. Urpremiär 4 oktober i Malmö.

20-åriga Kawa har befunnit sig under kriminalvårdens lupp ända sedan han som tonåring gjorde sig skyldig till en annan pojkes död under ett bråk på skolgården. Kawas väg har varit krokig och räddningen under dessa tumultartade år har varit de återkommande samtalen med en psykolog, som väglett honom mot en stabilare tillvaro. Nu ska han äntligen bli fri. Men innan psykologen skriver under kräver hon att Kawa ska ringa ett sista samtal, till sin mamma – den person han hellre skulle dö än behöva möta igen.

– Alla kan kanske inte relatera till att vara en ung man från förorten. Däremot tror jag att alla kommer kunna känna igen sig i att vara ensamma, missförstådda och arga. Framför allt under tonåren då hela ens liv är så mycket större och läskigare, säger Loran Batti.

Loran Batti är just nu aktuell med sin första dokumentärfilm G - 21 scener från Gottsunda. Han debuterade som dramatiker 2023 med Sehol på Gottsunda teater. Han har tidigare haft residens på Riksteatern och vunnit poesitävlingen Ortens bästa pennaLåt mig bara gå blir hans regidebut.

Urpremiär 4 oktober i Malmö.

Medverkande
Nadia Hussein
Srdjan Nedzipovski

Konstnärligt team
Av och regi Loran Batti
Dramaturgi Alexander Charlamov
Scenografi och kostym Jenny Kronberg
Ljuddesign Leo Goldmann
Maskdesign Eva Rizell

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Hyllad uppväxtskildring om cirkuslivets utmaningar och drömmar19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En sann berättelse om uppväxten i en cirkusfamilj i 1970-talets Finland. Siri på Spänd Lina är en hyllad föreställning som skildrar en bullrig tivolitillvaro, genom fattigdom och slit till hur Finlands första cirkus föds. En sann berättelse om livet i manegen, bortom glitter och glamour – om svett, tårar och de stora, stora drömmarna. Turnépremiär med Riksteatern 4 oktober i Karlstad.

Frida Hallgren och Henrik Norlén i nyskrivet relationsdrama om att vara mitt i livet18.9.2024 11:57:17 CEST | Pressmeddelande

Mitt i livet är ett känslosamt och intimt relationsdrama som skildrar ett par i kris. Vad händer när man mitt i livet konfronterar sina djupaste känslor och osäkerheter? Föreställningen skildrar en natt av självinsikt och ärliga samtal som kan förändra allt. På scen ser vi Frida Hallgren och Henrik Norlén. I regi av Dennis Sandin. Premiär den 28 september i Strängnäs med efterföljande Sverigeturné på 37 orter.