Ny rapport: Hotell- och restaurangbranschen måste ta ansvar för att minska köttkonsumtionen
Idag, på vegetariska världsdagen, lanserar Djurens Rätt en rapport som uppmanar företag inom hotell-, restaurang- och snabbmatsbranschen att minska sina inköp av animaliskt protein och i stället satsa på växtbaserade alternativ. Att byta ut en djurart till en annan är varken en djurvänlig eller hållbar lösning, enligt organisationen.
Djurens Rätt lanserar idag rapporten ”Växtbaserad omställning – Vilket ansvar tar hotell-, restaurang- och snabbmatskedjorna?” som uppmärksammar några av Sveriges ledande aktörer inom hotell-, restaurang- och snabbmatsbranschen. Rapporten sammanställer vilka mål och strategier dessa företag har tagit, och inte har tagit, för att minska köttkonsumtionen i Sverige.
Rapporten lyfter fram att flera företag ersätter rött kött med kycklingkött, vilket innebär att fler djur dödas och far illa i djurfabriker. I Sverige föds över 100 miljoner kycklingar upp och dödas varje år under förhållanden som Djurens Rätt starkt kritiserar. Turbokycklingar lever i trånga utrymmen, och snabb avel leder ofta till hälsoproblem och ett stort lidande för djuren.
– Att ersätta rött kött med kycklingkött är ingen hållbar lösning. Företagen inom hotell-, restaurang- och snabbmatssektorn måste ta sitt ansvar och minska sin totala användning av animaliskt protein, inte bara byta en djurart mot en annan, säger Nathalie Söderström, chef för företagsrelationer hos Djurens Rätt.
Scandic hamnar i topp bland hotellkedjor
Bland hotellkedjorna är det Scandic Hotels Group som tar mest ansvar när det gäller att satsa på växtbaserade alternativ. Kedjan har satt som mål att 60 % av all mat som de serverar ska vara växtbaserad år 2025. I dialog med Djurens Rätt berättar Scandic att de hittills har lyckats minska sina köttinköp med nästan 30 % tack vare sitt mål, vilket är ett steg i rätt riktning.
En hotellkedja som har valt att inte föra samtal med Djurens Rätt är First Hotels, vilket är en besvikelse enligt organisationen. First Hotels har heller inte besvarat den enkät som har skickats ut av Djurens Rätt. Samtidigt har andra stora aktörer inom hotellbranschen, som Strawberry, påbörjat samtal med Djurens Rätt för att sätta konkreta mål för en växtbaserad omställning. Trots detta ligger de för närvarande efter Scandic i detta arbete.
Restauranger behöver tydligare mål
Linnea & Basilika hamnar i topp i Djurens Rätts rapport över de restaurangkedjor som tar ansvar för en mer hållbar och djurvänlig framtid. Efter dialog med Djurens Rätt har kedjan valt att sätta ambitiösa mål som innebär att de kommer minska sin användning av rött kött med 70 % till 2030 och att de minskar inköpen av kyckling med 50 % till samma år.
– Jag har varit i branschen länge nog för att ha sett skandal efter skandal inom animalieproduktionen. Mer växtbaserat är att gå åt rätt håll och dit är vi på väg, säger Tony Lindgren, ansvarig för produkt- och affärsutveckling hos Linnea & Basilika.
Chop Chop, Grekiska, Pong Gruppen, Rasta (som ägs av Burgsvik Group) och Texas Longhorn saknar konkreta och offentliga mål för att minska användningen av animaliskt protein, och har valt att inte svara på Djurens Rätts enkät.
Många snabbmatskedjor halkar efter i den växtbaserade omställningen
Redan 2022 gick KFC Sverige, efter samtal med Djurens Rätt, ut med sitt mål som innebär att de till 2030 kommer öka försäljningen av växtbaserade proteiner med 5 procentenheter per år. Detta visar ett tydligt och långsiktigt engagemang för att minska sitt beroende av animaliska proteiner och bidra till en mer djurvänlig och hållbar framtid. De hamnar således i topp bland snabbmatskedjorna.
Max Burgers har satt ett mål om att minska försäljningen av rött kött och i stället satsa på växtbaserade burgare. Tyvärr satsar de även på kycklingkött, likt flera av de större snabbmatskedjorna i Sverige. Max utmärker sig dock genom att tydligt fokusera på att ersätta en djurart med en annan, vilket innebär att fler djurindivider får sätta livet till. Ingen av kedjorna Burger King Sverige, McDonald’s Sverige, Sibylla eller Subway Sverige har valt att besvara Djurens Rätts enkät.
– Företagen har börjat ta steg i rätt riktning, men det krävs tydligare mål och mer ambitiösa strategier för att verkligen minska köttkonsumtionen och främja växtbaserad mat. Det är dags att företagen tar sitt ansvar på allvar och blir en del av lösningen, avslutar Nathalie Söderström.
För ytterligare kommentarer eller intervjuförfrågningar, kontakta Djurens Rätts pressjour på press@djurensratt.se eller via telefon 070-649 20 41 (ej sms).
Nyckelord
Kontakter
Linn ÅkessonKommunikationschef
Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seNanna ThydénPresskommunikatör
Tel:070-649 20 41press@djurensratt.seBilder
Länkar
Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med 50 000 medlemmar i Sverige.
Följ Djurens Rätt
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Djurens Rätt
ICA är Sveriges vegovänligaste matkedja 202431.10.2024 09:20:51 CET | Pressmeddelande
I samband med internationella vegandagen presenterar Djurens Rätt sin årliga ranking av vegoutbudet hos Sveriges livsmedelskedjor. För tredje året i rad utmärker sig ICA som den kedja som gör mest för att öka tillgängligheten av växtbaserade produkter och tilldelas därmed titeln “Sveriges mest vegovänliga matkedja”.
Europaturné som engagerat tusentals för djurens rättigheter avslutas i Uppsala29.10.2024 10:15:00 CET | Pressmeddelande
Efter en lång och framgångsrik resa genom Europa närmar sig Djurens Rätt nu slutet av turnén ”For the Animals”. Turnén har besökt städer som Helsingfors, Berlin, Madrid, Lissabon och Zagreb, och når nu årets sista stopp i Uppsala.
Djurens Rätt värvar ny kommunikationschef från The Body Shop23.10.2024 10:14:14 CEST | Pressmeddelande
Djurens Rätt stärker sin organisation och rekryterar Matilda Wiechel, som senast kommer från The Body Shop, som ny kommunikationschef. Med sin gedigna erfarenhet och starka drivkraft för hållbar förändring ska hon ta Djurens Rätts kommunikationsarbete till nästa nivå. Tidigare kommunikationschefen Linn Åkesson tar klivet upp till rollen som programchef.
Ny kartläggning avslöjar allvarligt lidande på kycklingslakterierna – 80 % brister17.10.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Djurens Rätt har för tredje året i rad kartlagt upptäckta djurskyddsbrister hos de fyra största kycklingslakterierna i Sverige. Kartläggningen visar att turbokycklingar över hela landet utsätts för systematiska missförhållanden. 80 % av kontrollrapporterna har visat på brister, så som allvarliga frätskador och kycklingar som har klämts ihjäl. Djurens Rätt är starkt kritiska till det fortsatta lidandet och bedömer att en systemförändring krävs.
Tiotusentals kycklingar utsatta för allvarligt lidande vid Atrias slakteri10.10.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 har Atria Sverige AB brustit i djurskyddet vid minst 22 tillfällen vilket har orsakat minst 67 000 kycklingar allvarligt lidande. Bristerna handlar om allt ifrån transportdödlighet till att kycklingar har riskerat att skållas levande. Det visar Djurens Rätts nya kartläggning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum