Consid satsar på säkerhet under oktober

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har under oktober sin stora säkerhetsmånad, något IT-företaget Consid tar rygg på. Under fokusmånaden rullar företaget ut en hel rad nyheter och satsningar på säkerhetsfronten.

Johan Kederstedt, kontorschef Consid Linköping.

– Med den här satsningen vill vi visa att säkerhet inte primärt är en affär för oss. Det handlar om att skydda oss själva, våra kunder, anställda och deras familjer. Som företag jobbar vi med flera stora, känsliga offentliga aktörer vilket gör oss och våra anställda till legitima mål för attacker, i slutändan handlar det om att vi tar vårt ansvar för att – åtminstone – försvåra nya stora IT-attacker som den vi såg i vintras, säger Peter Hellgren, vd på Consid.

Cybersäkerhet aktualiserades som en viktig fråga för gemene man i samband med den stora ransomeware-attacken under januari 2024. Den ryska hackergruppen Akira tog på sig attacken som drabbade över 120 myndigheter och flera av Sveriges största butikskedjor, däribland Ica, Granngården, Stadium och Rusta. Ransomeware-attacken kostade åtskilliga miljoner, bara Rusta räknade i med minskade intäkter på uppemot 70 miljoner kronor.

När MSB under oktober inleder sin säkerhetsmånad slår IT-företaget Consid följe med myndigheten med en cybersäkerhetsmånad.

– Cyber- och informationssäkerhet är avgörande i dagens digitala samhälle där hoten mot både individer och företag ständigt ökar. Under MSB säkerhetsmånad i oktober får vi möjlighet att öka medvetenheten och utbilda oss kring de risker som finns. Genom att sprida kunskap om hur vi kan skydda våra digitala tillgångar, stärker vi inte bara våra organisationer utan också samhällets motståndskraft. Målgruppen är inte bara företag och organisationer utan även privatpersoner. En liten insats nu kan förhindra stora problem i framtiden, säger Johan Kederstedt, Kontorschef i Linköping.

Under månaden kommer företagets olika säkerhetsexperter lyfta sina områden på olika sätt för att dels upplysa, dels utbilda om allt ifrån phishing och compliance till säkerhetsskydd och analys.

– Dagens tekniska IT-lösningar är oftast mycket robusta och kapabla att stå emot många typer av hot. Dock har angripare och cyberkriminella allt mer börjat rikta in sig på den mänskliga faktorn – vi som individer blir den svaga länken. Här spelar utbildning en avgörande roll. För att samhället som helhet ska kunna stå emot dessa hot krävs en ökad medvetenhet och kompetens hos alla, inte bara IT-avdelningar. Att investera i utbildning kring informationssäkerhet behöver inte vara kostsamt eller komplicerat. Något så enkelt som att skapa en kontinuerlig dialog om de vanligaste hoten, såsom phishing, lösenordshantering, misstänkta SMS och osäkra länkar, kan göra stor skillnad. Det handlar om att ge människor rätt verktyg och insikter för att identifiera och undvika hot innan de hinner orsaka skada. En medveten och utbildad arbetsstyrka är ofta den bästa försvarslinjen mot dagens sofistikerade attacker. Genom att lyfta vikten av informationssäkerhet i den dagliga arbetsmiljön, och göra utbildning till en självklar del av företagets kultur, skapar vi en säkrare digital värld för alla, fortsätter Johan Kederstedt.

Utöver det satsas även stort på webinarier tillsammans med bland annat Sitevision, självskattningsformulär och internutbildning. Bland annat får alla företagets runt 2000 anställda med familjer en utbildning i cybersäkerhet på både ett tekniskt och strategiskt plan.

– Cybersäkerhet är ett väldigt viktigt ämne, det har vi sett inte minst på nyhetssidorna under det senaste året. Vi ser säkerhetsmånad som ett ypperligt tillfälle att dels lyfta fram alla de säkerhetsorienterade kompetenserna vi har inom företaget, dels sätta spotlighten på flera aspekter av säkerhet, säger Anna Edstedt, partneransvarig på Consid.

Peter Hellgren, vd Consid.

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.