Elkombin ID.7 Tourer toppade Volkswagens registreringar i september

När registreringsstatistiken för september summeras kan man konstatera att den nya elkombin ID.7 Tourer blev den mest registrerade Volkswagen-modellen på den svenska personbilsmarknaden.

Fyrhjulsdrivna ID.7 GTX Tourer har 340 hk och en räckvidd på upp till 58 mil (WLTP).

I september registrerades 541 nya bilar från ID.7-familjen, varav 443 av kombiversionen Tourer som lanserades under sommaren. Även de senaste versionerna med det stora batteriet på 86 kWh; ID.7 Tourer Pro S med 286 hk och en räckvidd på upp till 68 mil (WLTP) och fyrhjulsdrivna ID.7 GTX Tourer med 340 hk och en räckvidd på upp till 58 mil, har börjat levereras.

– Det är mycket glädjande att många förväntansfulla kunder nu får sin ID.7 Tourer levererad. Det är en efterlängtad bil som passar vår marknad väldigt bra. Tittar vi på orderingången är ID.7 Tourer just nu vår mest populära modell med fyrhjulsdrivna GTX-versionen i spetsen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Enligt statistik från Mobility Sweden registrerade Volkswagen 2 594 nya personbilar på den svenska marknaden i september, varav 1 240 (48 %) var elbilar. På totalmarknaden var elbilsandeln 45 %. Dessutom registrerade Volkswagen 292 nya laddhybrider, främst av nya Passat och nya Tiguan som lanserades tidigare i år. Den nya generationen laddhybriddrift från Volkswagen som nu erbjuds till Passat, Tiguan och Golf möjliggör en räckvidd på upp till 12-14 mil (WLTP) beroende på modell.

– Vi ser ett fortsatt stort intresse för våra elbilar och laddhybrider. Dessutom kommer nya spännande modeller att lanseras de närmaste åren, vilket gör att vi ser med tillförsikt på framtiden. Närmast på tur är den nya suven Tayron som har världspremiär i oktober, säger Sten Forsberg.

De fem mest registrerade Volkswagen-modellerna under september 2024:

1.    ID.7: 541 bilar, varav 443 ID.7 Tourer
2.    Tiguan: 370 bilar
3.    ID.4: 368 bilar
4.    Passat: 342 bilar
5.    ID.3: 285 bilar

Fyrhjulsdrivna ID.7 GTX Tourer har 340 hk och en räckvidd på upp till 58 mil.
Volkswagen
Bakhjulsdrivna ID.7 Tourer Pro S har 286 hk och en räckvidd på upp till 68 mil (WLTP).
Volkswagen
ID.7 och ID.7 Tourer i de nya versionerna Pro S och GTX.

Om Volkswagen Personbilar

År 2023 levererade Volkswagen 4,87 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 32 756 nya personbilar under 2023, vilket gav en marknadsandel på 11,3 procent. Av dessa var 50,3 procent en helt eldriven bil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 14,7 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touran, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Säljstart för sportiga versioner av nya Volkswagen Golf17.7.2024 14:35:13 CEST | Pressmeddelande

Nya Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R är nu möjliga att beställa i Sverige Framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport är den mest kraftfulla GTI:n någonsin med en effekt på 300 hk (221 kW) och elektroniskt styrd differentialspärr fram Golf R och Golf Sportscombi R har fyrhjulsdriften 4MOTION, en effekt på 333 hk (245 kW) och förfinad kördynamik Rymliga Golf Sportscombi R har en bagageutrymmesvolym på upp till 1 642 liter Med det speciella tillvalspaketet Black Edition kan Golf R fås i svart design och med funktioner som GPS-varvtidsräknare och G-kraftmätare