Handelsföretagen anar ett ljus i tunneln
Låg inflation och räntesänkningar påverkade handlarnas syn på framtiden. Svensk Handels Handelsbarometer visar att svenska handlare såg något mer ljust på kommande tre månader i september.

Framtidsförväntningarna ökar i samtliga delbranscher. Utifrån framtida försäljning, lönsamhet och antalet anställda ser nu e-handeln övervägande positivt på kommande tre månader, medan andelen som ser negativt på kommande tre månader i butikshandeln och partihandeln fortsatt är större än de med positiv syn, då de befinner sig under det neutrala värdet 100.
–Vi gläds givetvis åt att trenden går i rätt riktning. Det var verkligen på tiden givet de senaste månadernas lite dystrare siffror. Det är uppenbart att en längre period av låga inflationsutfall och räntesänkningar gör att handlare åter vågar tro på en ljusare framtid. Men trycket på hushållen försvinner inte över en natt, så än kvarstår utmaningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handelns framtidsförväntningar positiva för första gången sedan 2022
E-handeln sticker ut i månadens Handelsbarometer, då delbranschen lyckas nå över det neutrala värdet 100, vilket signalerar att branschen nu för första gången sedan 2022 ser ljusare på kommande tre månader, jämfört med samma period i fjol. Särskilt positivt ser man på försäljningen och lönsamheten, och framtidsindikatorn landar denna månad på 100,2. En uppgång med 6,0 enheter jämfört med föregående månad.
–Det råder inga tvivel om att stora delar av e-handeln haft det väldigt tufft. Utöver den globala konkurrensen har givetvis det minskade konsumtionsutrymmet bland konsumenter skapat stora utmaningar för många e-handelsföretag. Vi hoppas att månadens siffror håller i sig, och ger delbranschen en välbehövlig skjuts, säger Sofia Larsen.
Butikshandeln tror på en stark uppgång i försäljning
Även fast butikshandeln fortsatt befinner sig under det neutrala värdet 100 står delbranschen för den största ökningen denna månad. +7,8 enheter innebär ett indikatorvärde på 98,9. Detta har inte heller noterats sedan 2022. Likt i fallet med e-handeln är det en stark tro om ökad försäljning och lönsamhet framåt som leder till månadens starka siffror.
–Det är glädjande att vi åter kan skönja ett stärkt sentiment i kölvattnet av redan presenterade, och aviserade räntesänkningar. Vi tror även att regeringens tydliga fokus på att stärka hushållens ekonomi i budgetpropositionen spelat en roll. Det går emellertid inte att se några tecken på ökning av hushållens konsumtion ännu, vilket talar för att vägen tillbaka kan bli lång, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Lyft för modehandeln i november12.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter en svagare utveckling i oktober fick modehandeln ny fart under november. Både kläd- och skohandeln visade positiva siffror inför julhandelsperioden. Försäljningen av kläder ökade med 7,5 procent och skoförsäljningen steg med 1 procent jämfört med samma månad föregående år.
Julklappar för 24,5 miljarder kronor under granen11.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En av årets viktigaste försäljningsperioder är i full gång. Enligt Svensk Handels prognos kommer julklappsförsäljningen att öka jämfört med föregående år med en total omsättning på 24,5 miljarder kronor. Men fortsatt köps många julklappar från Temu och Shein.
Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export9.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Den svenska modebranschen spelar en central roll för Sveriges ekonomi, både som kreativ kraft och som exportdriven miljardindustri. Enligt rapporten Svenskt Mode 2025 uppgick modebranschens omsättning år 2023 till 178 miljarder kronor, samtidigt som den genererade 22 miljarder kronor i skatteintäkter, vilket motsvarar var hundrade skattekrona i Sverige.
Partyplagget årets modejulklapp 20258.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efter flera år präglade av kris och oro är det viktigt att hitta tillfällen för glädje, gemenskap och fest. Därför har Svensk Handel utsett partyplagget till årets modejulklapp 2025, ett plagg som symboliserar just glädje, gemenskap och en efterlängtad känsla av fest.
Tillträdesförbud till butik – en svag lag med potential4.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Fler ansöker om tillträdesförbud och antalet beviljade ansökningar ökar. Men fortsatt avslås nästan hälften av alla ansökningar. Svensk Handel är kritiska och menar på att lagen om tillträdesförbud till butik inte ger handlarna det skydd som utlovats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum