Handelsföretagen anar ett ljus i tunneln
Låg inflation och räntesänkningar påverkade handlarnas syn på framtiden. Svensk Handels Handelsbarometer visar att svenska handlare såg något mer ljust på kommande tre månader i september.
Framtidsförväntningarna ökar i samtliga delbranscher. Utifrån framtida försäljning, lönsamhet och antalet anställda ser nu e-handeln övervägande positivt på kommande tre månader, medan andelen som ser negativt på kommande tre månader i butikshandeln och partihandeln fortsatt är större än de med positiv syn, då de befinner sig under det neutrala värdet 100.
–Vi gläds givetvis åt att trenden går i rätt riktning. Det var verkligen på tiden givet de senaste månadernas lite dystrare siffror. Det är uppenbart att en längre period av låga inflationsutfall och räntesänkningar gör att handlare åter vågar tro på en ljusare framtid. Men trycket på hushållen försvinner inte över en natt, så än kvarstår utmaningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handelns framtidsförväntningar positiva för första gången sedan 2022
E-handeln sticker ut i månadens Handelsbarometer, då delbranschen lyckas nå över det neutrala värdet 100, vilket signalerar att branschen nu för första gången sedan 2022 ser ljusare på kommande tre månader, jämfört med samma period i fjol. Särskilt positivt ser man på försäljningen och lönsamheten, och framtidsindikatorn landar denna månad på 100,2. En uppgång med 6,0 enheter jämfört med föregående månad.
–Det råder inga tvivel om att stora delar av e-handeln haft det väldigt tufft. Utöver den globala konkurrensen har givetvis det minskade konsumtionsutrymmet bland konsumenter skapat stora utmaningar för många e-handelsföretag. Vi hoppas att månadens siffror håller i sig, och ger delbranschen en välbehövlig skjuts, säger Sofia Larsen.
Butikshandeln tror på en stark uppgång i försäljning
Även fast butikshandeln fortsatt befinner sig under det neutrala värdet 100 står delbranschen för den största ökningen denna månad. +7,8 enheter innebär ett indikatorvärde på 98,9. Detta har inte heller noterats sedan 2022. Likt i fallet med e-handeln är det en stark tro om ökad försäljning och lönsamhet framåt som leder till månadens starka siffror.
–Det är glädjande att vi åter kan skönja ett stärkt sentiment i kölvattnet av redan presenterade, och aviserade räntesänkningar. Vi tror även att regeringens tydliga fokus på att stärka hushållens ekonomi i budgetpropositionen spelat en roll. Det går emellertid inte att se några tecken på ökning av hushållens konsumtion ännu, vilket talar för att vägen tillbaka kan bli lång, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand-försäljningen ökade under Q330.10.2024 06:49:46 CET | Pressmeddelande
Pre Loved-indikatorn för september visar att begagnatmarknaden omsatte 1,3 miljarder kronor i september. Två av tio konsumenter uppger att de har handlat begagnat i september. Den totala second hand-försäljningen ökade dessutom jämfört med föregående kvartal.
Trots ökad optimism bland handelsföretagen är verkligheten fortsatt tuff29.10.2024 07:09:52 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels Handelsbarometer för september månad visar en något splittrad bild. Partihandeln och dagligvaruhandeln ser något ljusare bild på framtiden, medan sällanköpsvaruhandeln tydligt backar efter en stark förbättring av sentimentet i september.
Halloweenfirandet växer i Sverige – omsätter 1,6 miljarder kronor28.10.2024 17:00:01 CET | Pressmeddelande
En undersökning från Svensk Handel visar att 64 procent av svenskarna nu planerar att fira Halloween, en ökning från förra årets 55 procent. I synnerhet yngre personer och barnfamiljer har omfamnat firandet; hela 85 procent av de tillfrågade med barn i hushållet tänker delta.
Rejäl ökning från låga nivåer inom e-handeln21.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för september månad till 13 miljarder kronor. Det är en ökning med 28 procent jämfört med september 2023, vilket givet handelns utsatta läge var en svag månad. Månadens siffror välkomnas av en bransch som inte saknat utmaningar under senare tid.
Försiktig start på hösten för modehandeln10.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt Svensk Handels Stilindex ökade försäljningen av kläder i Sverige med blygsamma 1,3 procent i september jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för skor var lite starkare: 5,3 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum