Månadens Assistansbarometer: Personlig assistans underfinansierat de senaste tio åren

Vårdföretagarna applåderar regeringens förslag att indexera schablonersättningen inom personlig assistans. Det stora behovet av detta belyses i september månads Assistansbarometer. En jämförande granskning mellan assistansschablonen och det kommunala Omsorgsprisindex (OPI) som används inom övrig omsorg visar på hur underfinansierat personlig assistans har varit de senaste tio åren.

- Vi kan konstatera att nivån på assistansersättningen per timme har ökat med 19 procent mellan 2016 och 2025. Under samma period har OPI, det index som är avsett att användas för att räkna upp ersättningarna inom den privatdrivna omsorgen, ökat med hela 31 procent. Skulle ersättningsnivån inom assistansen följt OPI skulle ersättningen 2025 ligga på 377 kr/timme jämfört med de 343 kr/timme som föreslås, säger Björn Arnek, branschekonom Vårdföretagarna.

- Vårdföretagarna är givetvis positiv till att höjningen på schablonen med tre procent för kommande år då det ligger över tidigare aviserade förändringar. Men inte ens det räcker för att nå upp till vad Omsorgsprisindex kan räknas ut till, säger Patrik Silverudd, näringspolitisk expert inom personlig assistans och fortsätter:

- Det är absolut nödvändigt att regeringens förslag att indexera schablonersättningen blir verklighet snarast. Vårdföretagarna har arbetat länge för rimliga och hållbara villkor inom personlig assistans. I samband med en indexering måste man också göra en nivåjustering uppåt för att rätta till den stora underfinansiering som skett av assistansen, menar Patrik Silverudd.

Antal brukare med statlig assistansersättning var 13 343 i augusti 2024. En minskning med sju personer jämfört med föregående månad.

Björn Arnek - branschekonom Vårdföretagarna
Inga restriktioner

Länkar

Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare

Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.

Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Läs mer på Vårdföretagarna.se

Ny rapport - "Ojämlika rättigheter var du bor avgör om du får en LSS-bostad". Dags för regeringen att införa en nationell boendegaranti som säkerställer att rättighetslagstiftningen LSS ger en jämlik tillgång över hela landet.25.9.2024 10:10:00 CEST | Pressmeddelande

Idag presenterade Vårdföretagarna rapporten "Ojämlika rättigheter var du bor avgör om du får en LSS-bostad" vid ett seminarium med närvaro av statsrådet Camilla Waltersson Grönvall. Den ojämlika tillgången på platser i särskilda boendeformer innebär att lagstiftningens syfte, jämlika levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet, inte möts av landets kommuner.

Pressinbjudan till seminarium: Ny rapport ”Ojämlika rättigheter – Var du bor avgör om du får LSS-bostad”. Socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönvall deltar och kommenterar rapporten.19.9.2024 11:11:00 CEST | Pressmeddelande

Vårdföretagarnas rapport bygger på offentlig data. I rapporten framgår att de stora skillnaderna mellan landets kommuner inte kan förklaras av att andra insatser ges i stället för LSS-bostad. LSS är en omfattande och unik rättighetslagstiftning som vi i Sverige bör värna. Verkligheten visar dock på en ojämlik och orättvis tillämpning över landet.

Mycket positiv nyhet att regeringen ska utreda indexering av schablonersättningen för statlig assistans18.9.2024 09:23:38 CEST | Pressmeddelande

Tidöpartierna presenterade idag flera viktiga nyheter inom LSS-området. Två av de viktigaste rörde schablonersättningens storlek och en utredning av en indexering av schablonersättningen. Schablonersättningen föreslås höjas med tre procent vilket är högre än föregående år. En större höjning är något som uppskattas av brukare, assistenter och anordnare.