Magdalena Andersson gästar Visions kongress

Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson medverkar på fackförbundet Visions kongress för att prata om välfärdens utmaningar, och vad som krävs för att fler ska vilja söka sig till välfärdsyrkena och stanna kvar.

Visions 212 000 medlemmar arbetar inom kommuner, regioner, privata bolag med koppling till välfärden samt inom kyrkan.

Den 3 - 5 oktober håller Vision kongress i Västerås, där omkring 300 förtroendevalda möts för att besluta om förbundets framtida inriktning. Kongressen är Visions högsta beslutande organ som sätter ramarna för arbetet de kommande fyra åren. Kongressen kommer också att välja ordförande och en ny förbundsstyrelse för Vision.

Vision har som övergripande mål att växa både i antal medlemmar och förtroendevalda, ett arbete som har burit frukt. Målet är att ha 16 000 fackligt aktiva i slutet av 2027.

Plats: Västerås Kongress, Munkgatan 7, Västerås
Datum: 3 – 5 oktober 2024

Ur programmet:

3 oktober kl. 13.00 Invigning av förbundsordförande Veronica Magnusson. Magdalena Andersson medverkar.

4 oktober kl. 09.10 Visions pris “En arbetsplats för alla” delas ut. För initiativ som bidrar till ett öppet, inkluderande och mänskligt arbetsliv.

4 oktober kl. 15.15 Val av ordförande och ny förbundsstyrelse

Läs mer: Visions kongress 2024

För anmälan eller ytterligare information kontakta Maria Martinsson, pressansvarig i Vision, tfn 070- 65 55 048.
Pressansvarig hos Magdalena Andersson, Håkan Gestrin, tfn 070- 264 44 02.

Ny undersökning: Hot och våld vanligt på HVB5.9.2024 06:09:26 CEST | Pressmeddelande

Fler än 6 av 10 som jobbar inom hem för vård eller boende (HVB) har under det senaste året blivit utsatta för våld eller hot om våld, enligt en ny undersökning från fackförbundet Vision. Undersökningen visar även att ensamarbete är vanligt förekommande och att många anser att verksamheten är underbemannad. - Ensamarbete på HVB bör förbjudas, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i fackförbundet Vision.