Kreativ kampanj för hållbara resor: ”Res hållbart – när du kan”

Hur hittar man balansen mellan livspusslet och hållbarhet? I en ny kampanj, framtagen av Consid i samarbete med Halmstads kommun, uppmanas invånarna att välja hållbara resesätt när möjligheten finns. Genom en mix av humor och vardagsnära insikter visar kampanjen att små förändringar kan göra stor skillnad för miljön – utan att kännas som ett hinder i livets hektiska tempo.

Projektgruppen på Consid: Linda Björnander, Josefine Kratz och Johan Bloch.

Consids kreativa kampanjer fortsätter att vara framgångsrika. I samarbete med Halmstads kommun har ett team från Consid, bestående av Johan Bloch, Josefine Kratz och Linda Björnander, utvecklat kampanjen “Res hållbart – när du kan”. Kampanjens syfte är att uppmuntra invånarna att välja hållbara resesätt och minska bilåkandet på korta sträckor.

Enligt statistik från Halmstads kommun görs 44 procent av invånarnas resor under fem kilometer med bil – och här såg kommunen stor potential för förbättring.

– Vi hoppas att kampanjen ska inspirera våra invånare att se hållbara transportalternativ som en naturlig del av vardagen. Samarbetet med Consid har varit smidigt och produktivt, och deras kreativitet har verkligen hjälpt oss att nå ut på ett sätt som engagerar och motiverar, säger Jennifer Ehlde, kommunikatör på Halmstads kommun.

Insikten om att alla invånare har olika förutsättningar bidrog till kampanjens utformning. Genom att knyta kampanjen till det välbekanta “livspusslet”, där människor jonglerar tid, familj och vardagliga åtaganden, skapade teamet en kampanj som kändes både relevant och realistisk för bilägare

– Att skapa denna kampanj var både utmanande och inspirerande. Vi ville hitta ett sätt att kommunicera ett viktigt budskap utan att det skulle kännas påträngande eller dömande. Hela processen, från idéutveckling till produktion, handlade om att kombinera kreativitet med praktiska lösningar som verkligen skulle fungera i vardagen för invånarna i Halmstad, säger Linda Björnander, projektledare på Consid.

Tre scenarion valdes ut där bilen ofta är förstahandsvalet: storhandling, skjutsning av barn till träning och transport av stora föremål. För att förmedla budskapet på ett lättsamt och humoristiskt sätt skapades scener där personerna i dessa olika scenarion i stället valde att gå eller cykla.

– Vår förhoppning var att människor skulle känna att de kan göra små, men meningsfulla, förändringar i sitt vardagliga resande – och att kampanjen skulle motivera dem att välja mer hållbara transportalternativ när de har möjlighet, säger Johan Bloch, copywriter på Consid.

Kampanjen rullade ut under vecka 37 och fortsatte in i vecka 38, som sammanföll med den europeiska mobilitetsveckan – ett perfekt tillfälle att lyfta fram och uppmuntra till hållbara resvanor.

Linda Björnander, Josefine Kratz och Johan Bloch.
Kampanj för Halmstad Kommun.

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.