Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.

I Sveas senaste AI-undersökning har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor om artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen som använder den nya tekniken ökat med 300 procent och att intresset fortsätter att stiga. Att var tredje svenskt bolag nu uppger att de drar nytta av tekniken är en markant ökning. Vid samma undersökning för ett år sedan hade endast en av tio, 10 procent, integrerat AI.
Vanligaste användningsområdena
Undersökningen visar att det främst är inom marknadsföring, datahantering och produktion som AI implementerats. Marknadsföring är det område där användningen har ökat mest. Från 40 procent 2023 till 49 procent 2024. Av de som använder AI anser elva procent att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad. På frågan om var man ser störst möjligheter att genomföra besparingar med hjälp av artificiell intelligens uppger 58 procent analys av data, följt av marknadsföring samt ekonomi och redovisning på 50 respektive 42 procent.
– Årets resultat visar att AI på allvar vunnit mark bland svenska företag. Att marknadsföring ökar mest beror på att det är ett av de enklare områdena att effektivisera med AI. Programmen är lättillgängliga och ingenting måste byggas in i de egna systemen. Exempelvis finns det många marknadsavdelningar som använder AI-baserade text- och bildredigeringsprogram, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering, Svea Bank.
Kompetens, krångel och säkerhetsrisker
På frågan varför företagare inte väljer att integrera AI svarar 22 procent att de inte besitter den kompetens som krävs, motsvarande siffra 2023 var 19 procent. Resultatet visar samtidigt att andelen företag som uppgett att de inte ser någon nytta med AI-tekniken sjunker. Från 48 procent i fjol till 44 procent 2024.
Även om allt fler företag använder AI finns det många som känner oro. En tredjedel, 27 procent, uppger säkerhetsrisker som ett orosmoment. Nästan lika många, 25 procent, ser risker med att verksamheten kan bli för opersonlig och 20 procent anser att det kan bli för dyrt.
Om AI-undersökningen 2024
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 27 maj – 13 juni 2024. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar, marknads-och försäljningschefer samt andra som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea och Prisjakt sammanfattar årets stora reaperiod – försäljningen ökar men sprids ut3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Årets stora reamånad ökade i omsättning med drygt fyra procent, medan Cyber Monday bröt trenden och backade i försäljning. Projektorer och robotgräsklippare toppar listorna över trendande produktkategorier. Det visar siffror från Svea Bank och Prisjakt när årets shoppinghögtid nu summeras.
Lägre omsättning än väntat under Black Friday29.11.2025 11:03:37 CET | Pressmeddelande
Reaperiodens höjdpunkt brukar vara Black Friday men antalet transaktioner sjönk markant under årets stora readag jämfört med förra året. Snittordern å andra sidan steg med 16 procent. Det visar ny statistik från Svea Bank och Prisjakt.
Black Month fortsätter att stiga trots trög start för Black Week28.11.2025 07:42:10 CET | Pressmeddelande
Försäljningen under årets reamånad har öppnat starkt, samtidigt som Black Week ännu inte når upp till förra årets nivåer. Månaden som helhet ökar jämfört med samma period i fjol, liksom snittorderns storlek. Det visar Svea Banks senaste lägesuppdatering för årets största shoppingperiod.
Black Month ökar i omsättning – smarta ringar trendar25.11.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen hittills under Black Month ökar med nio procent jämfört med ifjol och snittordern med närmare åtta procent. Smarta ringar och 3D-skrivare toppar listan över trendande produktkategorier. Det konstateras när Svea Bank och Prisjakt sammanfattar de tre första veckorna av Sveriges största shoppinghögtid.
Ny kartläggning från Svea Bank visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202521.11.2025 10:30:00 CET | Pressmeddelande
För nionde året i rad presenterar Svea listan över landets 100 mest snabbväxande e-handlare. I topp hittar vi Wristbuddys från Stockholm som med en tillväxt på hela 2 334 procent utses till Sveriges e-handelsraket 2025. Bland årets raketer finns aktörer inom klockor, K-beauty och nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum

