Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.

I Sveas senaste AI-undersökning har fler än 500 svenska företagare svarat på frågor om artificiell intelligens. Resultatet visar att andelen som använder den nya tekniken ökat med 300 procent och att intresset fortsätter att stiga. Att var tredje svenskt bolag nu uppger att de drar nytta av tekniken är en markant ökning. Vid samma undersökning för ett år sedan hade endast en av tio, 10 procent, integrerat AI.
Vanligaste användningsområdena
Undersökningen visar att det främst är inom marknadsföring, datahantering och produktion som AI implementerats. Marknadsföring är det område där användningen har ökat mest. Från 40 procent 2023 till 49 procent 2024. Av de som använder AI anser elva procent att verksamhetens lönsamhet ökat i ganska eller mycket hög grad. På frågan om var man ser störst möjligheter att genomföra besparingar med hjälp av artificiell intelligens uppger 58 procent analys av data, följt av marknadsföring samt ekonomi och redovisning på 50 respektive 42 procent.
– Årets resultat visar att AI på allvar vunnit mark bland svenska företag. Att marknadsföring ökar mest beror på att det är ett av de enklare områdena att effektivisera med AI. Programmen är lättillgängliga och ingenting måste byggas in i de egna systemen. Exempelvis finns det många marknadsavdelningar som använder AI-baserade text- och bildredigeringsprogram, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering, Svea Bank.
Kompetens, krångel och säkerhetsrisker
På frågan varför företagare inte väljer att integrera AI svarar 22 procent att de inte besitter den kompetens som krävs, motsvarande siffra 2023 var 19 procent. Resultatet visar samtidigt att andelen företag som uppgett att de inte ser någon nytta med AI-tekniken sjunker. Från 48 procent i fjol till 44 procent 2024.
Även om allt fler företag använder AI finns det många som känner oro. En tredjedel, 27 procent, uppger säkerhetsrisker som ett orosmoment. Nästan lika många, 25 procent, ser risker med att verksamheten kan bli för opersonlig och 20 procent anser att det kan bli för dyrt.
Om AI-undersökningen 2024
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea under perioden 27 maj – 13 juni 2024. Totalt har 500 telefonintervjuer genomförts med vd:ar, marknads-och försäljningschefer samt andra som ansvarar för försäljning genom digitala kanaler. Endast företag med 10 eller fler anställda har ingått i undersökningen.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum