Svensk Handel

Ny prognos: Second hand väntas omsätta 50 miljarder

Dela

Second hand kommer att växa explosionsartat de närmsta tio åren. Enligt Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” väntas köpen av begagnade varor växa med hela 11 procent per år och omsätta 50 miljarder kronor år 2034.

Sofia Larsen är vd på Svensk Handel
Sofia Larsen är vd på Svensk Handel Fotograf: Pmagi AB

I dag står second hand för tre procent av den totala marknaden med sällanköpsvaror. 2034 beräknas siffran vara hela sju procent.

– Second hand har gått från skam till glam. Ökat hållbarhetsfokus och en allt mer prismedveten konsument har gett försäljningen extra fart. Second hand är numera en självklar del i utbudsmixen bland både små och stora handelsföretag, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Second hand väntas utgöra 17 procent av modehandeln om 10 år

Den nya rapporten visar även att mode även i framtiden förväntas vara den mest populära produktkategorin när det kommer till inköp av second hand. I dag står second hand för sju procent av den totala modehandeln. Om tio år har second hand ökat ytterligare, till 17 procent. Symbiosen mellan en redan stark närvaro i fysiska butiker, kombinerat med allt fler populära onlineplattformar, innebär att utvecklingspotentialen är enorm.

– Svenska modeföretag satsar stort på second hand för att förlänga produkternas livslängd. Knäckfrågan blir att säkra lönsamhet även i handeln med begagnade varor. Det är ingen enkel ekvation eftersom det kräver en hel del manuellt arbete. Här tror vi att regeringen har en viktig roll att spela säger Sofia Larsen och fortsätter:

Nu är tiden kommen för att se över momssatsen på second hand-produkter. Den är för många aktörer ett direkt tillväxthinder. Är regeringen allvarlig i sin ambition om en grön omställning har de här öppet mål. Att sänka momsen är att skapa incitament för fler företagare att erbjuda second hand-försäljning, samtidigt som det kommer innebära ett ökat kundflöde. Det är inget att vänta på.

Toppköpen inom second hand

Summan av kategorierna överstiger 100 procent, eftersom många respondenter handlat i flera kategorier under månaden.

  1. Mode (49%)
  2. Möbler och heminredning (35%)
  3. Böcker, tidningar m.m (28%)
  4. Barnartiklar och leksaker (22%)
  5. Hemelektronik (10%)
  6. Sport- och fritidsprodukter (10%)
  7. Skönhets- och hälsoprodukter (9%)
  8. Byggvaror inkl. verktyg (8%)
  9. Tillbehör till bil-, båt, och mc (6%)
  10. Ur, smycken och guld (6%)
  11. Annat (14%)

Branschrapporten ”Läget i handeln” publiceras en gång per år och innehåller spaningar och analyser kopplade till handelns dagsaktuella läge. I rapporten finns även framtidsspaningar om delbranscher och andra skeenden som förväntas ha en stor påverkan på handeln i framtiden. 

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Länkar

Om Svensk Handel

"Vi är en positiv samhällskraft som skapar förutsättningar för handelns företag att nå sin fulla potential"

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige. Vd är Sofia Larsen, och ordförande är Anders Svensson.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye