Pressinbjudan: IKEM lanserar färdplan för klimatneutralitet och kemikalieomställning

IKEM och Fossilfritt Sverige bjuder in till en pressträff den 10 oktober kl 13 för att presentera IKEM:s färdplan.

Fossilfritt Sverige är ett regeringsinitiativ för att göra Sverige till ett av världens första fossilfria välfärdsland. 22 branscher, som tillsammans står för mer än 70 procent av Sveriges utsläpp, har tagit fram färdplaner för att visa hur de kan och vill bli fossilfria och stärka sin konkurrenskraft. Nu har IKEM – Innovations- och kemiindustrierna tagit fram den 23:e färdplanen inom initiativet. De branscher som omfattas är kemi-, plast- och läkemedelsindustrin. Tillsammans står det för 3 procent av Sveriges totala direkta utsläpp av växthusgaser.

– Vår industri ligger tidigt i värdekedjan och producerar insatsvaror som är nödvändiga i all övrig industri. Branscherna har nu tagit fram en färdplan med förslag om hur klimatneutralitet ska nås och hur vi ska öka takten i kemikalieomställningen med bibehållen konkurrenskraft. Jag ser fram emot att berätta mer om hur vår industri kan och vill bidra, säger Jonas Hagelqvist, vd, IKEM.

– En saknad pusselbit är äntligen på plats för att färdplanerna inom ramen för Fossilfritt Sverige ska ge en så gott som heltäckande bild för svensk industris klimatomställning. Vi ser fram emot att lansera färdplanen som innehåller imponerande offensiva mål för koldioxidutsläpp, fossila råvaror och cirkulering av plast. Målen kommer att göra svenska kemikalie-, plast- och läkemedelsindustrierna världsunika i ambitionsnivå, säger Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige.

Medverkande:

Jonas Hagelqvist, VD, IKEM
Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Tid: Torsdagen den 10 oktober kl 13.00-13.45
Plats: Epicenter, Malmskillnadsgatan 44a, Stockholm

Anmälan görs till linn.friman@ikem.se eller på telefonnummer 072-201 98 59 senast den 9 oktober.

Varmt välkommen!

Om oss

IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation som företräder 1.250 svenska och utlandsägda företag med cirka 70.000 medarbetare. Företagen arbetar med kemi i vid bemärkelse och står för en fjärdedel av industrins exportvärde och för en femtedel av industrins förädlingsvärde.