Consid

Från varumärkesbok till lekfull app – Consid nominerade till contentpris

Dela

Ett av Consids team i Borås har nominerats till Swedish Content Awards för sin innovativa lösning inom internkommunikation. Med applikationen "Speedbingo", framtagen för Speed Group, har de lyckats integrera varumärkesstrategi i ett spel som engagerar och utbildar medarbetarna på ett nytänkande sätt.

Consids bidrag är "Speedbingo" som skapades för företaget Speed Group AB.
Consids bidrag är "Speedbingo" som skapades för företaget Speed Group AB.

Nomineringarna fortsätter välla in under hösten. Ett av Consids team i Borås har med sin produkt för Speed Group blivit nominerade till Swedish Content Awards i kategorin internkommunikation.

– Det är självklart jätteroligt att vi är nominerade. Att göra ett jobb som ger resultat är alltid viktigt. Och att sedan pröva hur det står sig i konkurrensen med andras jobb är ytterligare en pusselbit för att summera nyttan och det värde vi tillför företag och organisationer, säger Stefan Wiklund, projektledare och varumärkesstrateg på Consid.

Bidraget som blivit nominerat är en webbapplikation för mobilen med ett illustrerat och lekfullt anslag – Speedbingo. Applikationen bygger på ett gediget arbete som lagts ner på Speed Groups interna varumärke och en uppdatering av företagets varumärkesbok. När varumärkesboken skulle lanseras, valde projektgruppen på Consid att göra det på ett annorlunda sätt.

– I stället för en traditionell lansering av boken som snabbt hade fallit i glömska ville vi göra något annorlunda, något som gav ett bestående avtryck. Vi tog därför fram en plan som blev mer som en resa, säger Stefan Wiklund.

Projektgruppens idé var applikationen Speedbingo – ett spel med nio brickor med olika uppdrag som samtliga medarbetare på Speed Group kunde delta i. Uppdragen innehöll alltifrån att hälsa på en kollega man aldrig sagt hej till innan, till att förstå Speeds affärsidé, mission och vision.

– Alla uppdrag hade en tydlig koppling till varumärkesboken. Syftet var att på ett lättsamt och lekfullt sätt ta del av Speeds varumärke. Att sprida information internt och samtidigt få en djupare förståelse för beskrivningen av vilka Speed är, vad de gör och varför de gör det, säger Anna-Maria Ivstedt, Art Director på Consid.

Den första Speedbingobrickan var öppen under en treveckorsperiod och deltagandet var högt från start. Som extra motivation lottades priser ut bland de som deltagit.  Speedbingo är en återkommande aktivitet och fler spel släpps löpande.

– Genom att vi har arbetat tillsammans under många år och jobbat väldigt nära har vi bra insyn i både varumärket och organisationen. När vi också fick möjligheten att jobba med den nya resan för varumärket fördjupades både kunskapen och engagemanget för de frågor som är viktiga för ett företags framgång och att hitta rätt kultur och få människor på Speed att segla på samma kurs, säger Stefan Wiklund.

Han fortsätter:

– Samarbetet präglas av högt förtroende från båda håll vilket skapar utrymme för att arbeta fram riktigt bra lösningar som också skapar en bra långsiktig effekt.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anna-Maria Ivstedt, art director på Consid.
Anna-Maria Ivstedt, art director på Consid.
Ladda ned bild
Appen "Speedbingo".
Appen "Speedbingo".
Ladda ned bild
Stefan Wiklund, projektledare och varumärkesstrateg på Consid.
Stefan Wiklund, projektledare och varumärkesstrateg på Consid.
Ladda ned bild

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Följ Consid

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Consid

Kreativ kampanj för hållbara resor: ”Res hållbart – när du kan”1.10.2024 16:03:25 CEST | Pressmeddelande

Hur hittar man balansen mellan livspusslet och hållbarhet? I en ny kampanj, framtagen av Consid i samarbete med Halmstads kommun, uppmanas invånarna att välja hållbara resesätt när möjligheten finns. Genom en mix av humor och vardagsnära insikter visar kampanjen att små förändringar kan göra stor skillnad för miljön – utan att kännas som ett hinder i livets hektiska tempo.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye