Från varumärkesbok till lekfull app – Consid nominerade till contentpris
Ett av Consids team i Borås har nominerats till Swedish Content Awards för sin innovativa lösning inom internkommunikation. Med applikationen "Speedbingo", framtagen för Speed Group, har de lyckats integrera varumärkesstrategi i ett spel som engagerar och utbildar medarbetarna på ett nytänkande sätt.
Nomineringarna fortsätter välla in under hösten. Ett av Consids team i Borås har med sin produkt för Speed Group blivit nominerade till Swedish Content Awards i kategorin internkommunikation.
– Det är självklart jätteroligt att vi är nominerade. Att göra ett jobb som ger resultat är alltid viktigt. Och att sedan pröva hur det står sig i konkurrensen med andras jobb är ytterligare en pusselbit för att summera nyttan och det värde vi tillför företag och organisationer, säger Stefan Wiklund, projektledare och varumärkesstrateg på Consid.
Bidraget som blivit nominerat är en webbapplikation för mobilen med ett illustrerat och lekfullt anslag – Speedbingo. Applikationen bygger på ett gediget arbete som lagts ner på Speed Groups interna varumärke och en uppdatering av företagets varumärkesbok. När varumärkesboken skulle lanseras, valde projektgruppen på Consid att göra det på ett annorlunda sätt.
– I stället för en traditionell lansering av boken som snabbt hade fallit i glömska ville vi göra något annorlunda, något som gav ett bestående avtryck. Vi tog därför fram en plan som blev mer som en resa, säger Stefan Wiklund.
Projektgruppens idé var applikationen Speedbingo – ett spel med nio brickor med olika uppdrag som samtliga medarbetare på Speed Group kunde delta i. Uppdragen innehöll alltifrån att hälsa på en kollega man aldrig sagt hej till innan, till att förstå Speeds affärsidé, mission och vision.
– Alla uppdrag hade en tydlig koppling till varumärkesboken. Syftet var att på ett lättsamt och lekfullt sätt ta del av Speeds varumärke. Att sprida information internt och samtidigt få en djupare förståelse för beskrivningen av vilka Speed är, vad de gör och varför de gör det, säger Anna-Maria Ivstedt, Art Director på Consid.
Den första Speedbingobrickan var öppen under en treveckorsperiod och deltagandet var högt från start. Som extra motivation lottades priser ut bland de som deltagit. Speedbingo är en återkommande aktivitet och fler spel släpps löpande.
– Genom att vi har arbetat tillsammans under många år och jobbat väldigt nära har vi bra insyn i både varumärket och organisationen. När vi också fick möjligheten att jobba med den nya resan för varumärket fördjupades både kunskapen och engagemanget för de frågor som är viktiga för ett företags framgång och att hitta rätt kultur och få människor på Speed att segla på samma kurs, säger Stefan Wiklund.
Han fortsätter:
– Samarbetet präglas av högt förtroende från båda håll vilket skapar utrymme för att arbeta fram riktigt bra lösningar som också skapar en bra långsiktig effekt.
Nyckelord
Kontakter
Julia JakobssonKommunikatör Consid
Tel:070-773 97 04julia.jakobsson@consid.seBilder
Om oss
Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.
Följ Consid
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Consid
Consid och ReDI School i samarbete: ”Mångfald gör oss framgångsrika”7.10.2024 15:59:48 CEST | Pressmeddelande
Under hösten inleder Consid ett nytt samarbete med ReDI School of Digital Integration för att hjälpa migranter och marginaliserade grupper att ta steget in på den svenska arbetsmarknaden. Genom bland annat AI-kvällar, workshops och mentorprogram ska samarbetet ge deltagarna både praktiska och strategiska verktyg för att lyckas på den digitala arbetsmarknaden.
Kreativ kampanj för hållbara resor: ”Res hållbart – när du kan”1.10.2024 16:03:25 CEST | Pressmeddelande
Hur hittar man balansen mellan livspusslet och hållbarhet? I en ny kampanj, framtagen av Consid i samarbete med Halmstads kommun, uppmanas invånarna att välja hållbara resesätt när möjligheten finns. Genom en mix av humor och vardagsnära insikter visar kampanjen att små förändringar kan göra stor skillnad för miljön – utan att kännas som ett hinder i livets hektiska tempo.
Consid satsar på säkerhet under oktober30.9.2024 11:29:08 CEST | Pressmeddelande
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har under oktober sin stora säkerhetsmånad, något IT-företaget Consid tar rygg på. Under fokusmånaden rullar företaget ut en hel rad nyheter och satsningar på säkerhetsfronten.
IT-jätten lanserar nytt ledarskapsprogram för hösten 2024 – satsar på framtidens ledare20.9.2024 07:55:00 CEST | Pressmeddelande
I höst tar IT-konsultföretaget Consid ytterligare ett steg i sin satsning på kompetensutveckling genom lanseringen av ett nytt ledarskapsprogram för medarbetare med personalansvar. Programmet syftar till att stärka företagets ledarskap genom att fördjupa medarbetarnas kunskaper inom arbetsmiljö, självledarskap, affärsmannaskap och att leda andra.
Ikano Bank utmanar framtidens banksektor i AI-hackathon19.9.2024 13:23:56 CEST | Pressmeddelande
I en tid där digitalisering och teknisk innovation omformar finanssektorn, går Ikano Bank och IT-bolaget Consid samman för att ytterligare flytta fram gränserna. Den gemensamma satsningen sker i samband med det årliga hackathonet Considition, där årets fokus ligger på att skapa hållbara finansiella lösningar med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum