Så storsatsar Aftonbladet inför USA-valet
Rekordmånga följde USA-valet hos Aftonbladet år 2020. Inför årets val höjer kvällstidningen ribban med flera nya spännande format.
Inför USA-valet den 5 november lanserar Aftonbladet flera helt nya format och tjänster för att ge svenska folket bästa möjliga valbevakning i realtid. Oavsett om man vill läsa, titta, lyssna eller chatta kommer det att finnas något på Aftonbladet för alla.
– Presidentvalet i USA är en av höstens största nyhetshändelser. Vi ser det redan nu, det engagerar våra användare enormt. Nu ska vi se till att vi utöver att vara snabbast på senaste nytt erbjuder kvalitativ journalistik och nyhetsfördjupning, säger Aftonbladets publisher Lotta Folcker.
USA-resan: Exklusiv inblick i valets hetaste frågor
I storsatsningen ”USA-resan” tar Aftonbladets korrespondent Emelie Svensson, videojournalist Erik Björklund och fotograf Nora Savosnick med publiken på en spännande interaktiv resa genom valslutspurten i USA. Från en polisbil vid gränsen mot Mexiko till abortkliniker och vapenlobby får publiken en bild av några av valets mest brännande frågor. Den som vill kan hela tiden följa teamets resa bakom kulisserna och chatta om vad de tycker att teamet ska djupdyka i.
– Vi vill ta med läsarna och tittarna i framsätet genom USA, bortom nyhetsflasharna, och skildra de enorma kontrasterna ute i landet. Genom att ta rygg på människor i deras vardag hoppas jag att vi kan visa vad som verkligen står på spel för miljontals amerikaner i detta ödesval, säger Emelie Svensson.
Poddsatsning: Analys och fördjupning av amerikansk politik
För den som verkligen vill hänga med i valrörelsens svängar och de stora snackisarna inom amerikansk politik erbjuder Aftonbladet Daily en USA-special varje vecka med Jenny Ågren som programledare. Programmet är en tvodd, vilket innebär att det är ett tv-program och en podd i ett. Varje vecka medverkar kunniga gäster med spännande perspektiv. Bland de första fanns en svensk Trump-supporter och en tidigare kampanjarbetare för Demokraterna.
– Hittills har vi haft väldigt bra lyssning och vi är glada över att människor har hittat till oss. Vår förhoppning med tvodden är att alla ska lära sig något nytt och samtidigt ha kul, säger programledaren Jenny Ågren.
USA-skolan: Lär dig allt viktigt om USA-valet på bara fem minuter
I videoformatet USA-skolan förklarar programledaren Olivia J Berntsson i fem korta, underhållande videoklipp allt man som svensk behöver för att förstå det amerikanska valsystemet och hänga med i den intensiva valspurten. Varför vinner inte den presidentkandidat som får flest röster? Och vad är egentligen en vågmästarstat? Svaren levereras pedagogiskt på bara några minuter, för den som vill vara uppdaterad utan att lägga timmar på research.
Reportageresor före och efter valet
Parallellt med de olika nyhetssatsningarna kommer Aftonbladets utrikesreporter Wolfgang Hansson och fotografen Jerker Ivarsson att rapportera från slutspurten inför valet på plats i USA. Efter valet kommer reporter Peter Kadhammar och fotograf Peter Wixtröm att rapportera om ”Det nya USA” från de platser valresultatet kommer att påverka allra mest.
AI-chatbot: Fråga vår USA-kompis vad du vill
Efter succén med AI-chatboten “Valkompisen” under EU-valet bygger AI-navet och Aftonbladets redaktionella utvecklingsteam om den till en expert på USA-valet. Inför förra valet, 2020, fick Aftonbladets redaktion in 9 000 frågor i chatten, men hade bara tid att besvara drygt 300. Med USA-kompisen är målet att alla Aftonbladets läsare ska få svar på sina frågor.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare för USA-valet. Telefon: 070-1622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Mediekoncernen Schibsted Media har några av Nordens starkaste varumärken i portföljen, som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Omni, E24 och Podme.
Varje dag använder nästan sju miljoner människor våra redaktörstyrda medier för att bli uppdaterade, engagerade och underhållna – genom text, ljud, bilder och video. Förtroendet från våra användare är helt avgörande för oss. Och för att upprätthålla det förtroendet är vi fokuserade på fakta, verifierbarhet och transparens.
Våra 2800 anställda är baserade i Oslo, Bergen, Stavanger, Stockholm, Helsingfors, Kraków och Gdańsk. Och vi är beroende av dem alla för att lyckas, genom nära samarbete över redaktioner, produkt- och teknologimiljöer och prenumerations- och annonsenheter.
Det som började som Christian Schibsteds lilla boktryckeriverksamhet i dåvarande Christiania (Oslo) 1839, är idag ett av Nordens ledande medieföretag. Vår journalistik har informerat folk, byggt gemenskap, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier i nästan tvåhundra år. Våra demokratier är beroende av oberoende journalistik. Det är vårt uppdrag.
Följ Schibsted Media
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted Media
Godare lanserar ”Vinnarrätten” – nytt matprogram för ny yngre målgrupp20.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-plattform Godare lanserar "Vinnarrätten", ett nytt programformat som lyfter fram kända profilers personliga relationer till mat. I första säsongen får tittarna möta Sveriges främsta hockeyprofiler och höra deras berättelser om maten som betyder allra mest.
Nya poddserien från SvD: ”Som en agentroman”18.11.2024 07:02:00 CET | Pressmeddelande
Juristen Lars Olofsson säger att ryska maffian stulit svenskars pengar i ett gigantiskt bedrägeri. Han vet hur han ska vinna tillbaka miljonerna. Men när SvD följer hans kamp hopar sig frågetecknen. Blir offren lurade igen? Nya poddserien ”Frälsaren” släpps i dag den 18 november.
Nathalie Mark ny nöjeschef – Emma Lovén Svensson blir nyhetschef15.11.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Nathalie Mark blir ny nöjeschef på Aftonbladet. Samtidigt stärks nyhetsredaktionen med en ny nyhetschefsroll. Emma Lovén Svensson blir nyhetschef med fokus på större nyhetshändelser.
Agnes Stenbom är Årets AI-svensk 202414.11.2024 08:40:14 CET | Pressmeddelande
Agnes Stenbom, chef för Schibsteds Medias inkluderingslab IN/LAB och ansvarig för förtroendefrågor på Schibsted Media, har utsetts till Årets AI-svensk 2024. Priset delas ut av TechSverige till personer som gör betydande insatser för utvecklingen och synliggörandet av svensk AI. Stenbom är även grundare av initiativet Nordic AI Journalism och hyllas för sitt arbete med att driva inkluderings- och tillitsfrågor inom AI i Sverige.
Tv.nu kammar hem Svenska SEO-priset 202413.11.2024 09:04:09 CET | Pressmeddelande
För två år sedan inleddes en SEO-resa för Tv.nu som lett till en all time high i synlighet och en ökning i trafik som nu gör avsevärd skillnad för bolagets räckvidd. För detta tilldelas Tv.nu Svenska SEO-priset i kategorin Media & Underhållning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum