Svensk frihet och natur säljer vitt snus i Storbritannien till unga kvinnor och icke-rökare
Vitt snus som smakar jordgubbar, är bra för hälsan och får dig att känna dig fri – så fri som bara svenskar kan vara.
Lauren O’Hagan, medieforskare vid Örebro universitet, visar i en studie hur ett Japan-ägt tobaksbolag marknadsför vitt snus i Storbritannien paketerat som ”Nordic Spirit”.
– Kampanjerna på Instagram riktar sig främst till unga kvinnor och icke-rökare och är en väg in i att bli beroende av nikotin, säger Lauren O’Hagan.
I Storbritannien är försäljning och marknadsföring av tobaksfritt snus oreglerad. Minipåsarna med vitt snus som smakar godis finns i ett ingenmansland mellan lagar för tobaksprodukter och livsmedel – som lämnat fältet fritt för tobaksbolagen att agera.
I juni 2019 började Japan Tobacco International, JTI, sälja tobaksfritt nikotin, vitt snus, i Storbritannien.
– Marknadsföringen av ”Nordic Spirit” var omfattande på sociala medier och genom gratisprover. Bolaget samarbetade bland annat med stora musikfestivaler, som ofta har en publik som är yngre än 18 år, säger Lauren O’Hagan, som också är knuten till Open University i Storbritanninen.
Hon har granskat nära 500 inlägg på Instagram av JTI mellan åren 2019 och 2023 med reklam för vitt snus.Inläggen kan visa bilder av jordgubbar och äpplen som kommer upp ur dosan när locket åker av.
– Bolaget kan inte i skrift påstå att vitt snus är hälsosamt. I stället bli det bilder av frukt och bär. JTI hävdar att marknadsföringen riktar sig mot vuxna rökare, men bilderna säger något annat, säger Lauren O’Hagan.
Ett annat exempel på insats riktad mot unga var fria båtresor till en musikfestival på Isle of Wight. Och under nästan tre veckor i oktober 2020 var företaget på plats i centrala London med sin ”sensational multi-sensory experience”. Med ”Nordic Spirit Nights” öppet för alla skulle Sverige och svenskhet sälja det vita snuset.
– Här fanns svensk natur och doften av skog. Besökarna bjöds in att ta plats vid en lägereld vid en stor sjö och fick pröva typisk svensk mat – och de naturliga smakerna hos vitt snus, berättar Lauren O’Hagan.
Hennes analys av de nära 500 inläggen på Instagram visar på fyra huvudbudskap i reklamen för vitt snus mot unga:
*roligt och fritt
*nordisk lycka
*problemfritt och diskret
*hälsosamt och vetenskapligt rationellt
– Nikotin nämns inte i marknadsföringen, utan det handlar om en trendig livsstil med midsommarfester, kräftskivor och badliv. Unga kvinnor kan enkelt och diskret använda vitt snus. Greppet är detsamma som när tobaksbolagen en gång riktade sig mot kvinnor genom att kalla cigaretter för ”torches of freedom”, konstaterar Lauren O’Hagan.
I Storbritannien har olika aktörer påtalat hälsoriskerna med vitt snus och risken med att rikta reklam mot en sårbar grupp som barn och unga.
– Min slutsats är att politiker måste fatta beslut om att reglera marknadsföringen av vitt snus på sociala medier för att skydda unga från att bli exploaterade, säger Lauren O’Hagan.
FAKTA
Japan Tobacco International var först med vitt snus i Storbritannien och är idag marknadsledande, med en årlig försäljning på 20 miljoner pund.
JTI hävdar officiellt att rökare och rökare av e-cigaretter, alla vuxna, är målet för marknadsföringen.
Vanligt svenskt snus är inte tillåtet att sälja i Storbritannien, och ett paket cigaretter kostar där i genomsnitt över 200 kronor.
Nyckelord
Kontakter
Lauren O'Hagan
lauren.ohagan@oru.se
Tel: +447971979912
Maria ElissonForskningskommunikatör
Tel:019 303524Tel:0701 890953maria.elisson@oru.seBilder
Länkar
Om oss
Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle.
Följ Örebro universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet
Mer PFAS i arktisk nederbörd vid solsken19.12.2024 08:30:43 CET | Pressmeddelande
Snö som faller på Svalbard har högre andel PFAS under månaderna med sol jämfört med de mörka vintermånaderna. Det visar forskning från Örebro universitet som mätte upp till 71 gånger högre halter av kemikalierna under ögruppens ljusaste period. – Solens ljus skapar kemiska reaktioner i atmosfären som omvandlar och för med sig PFAS i snön under den arktiska sommaren, säger kemisten William Hartz.
En app kan bryta social isolering för personer med Parkinsons sjukdom19.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Personer som lever med Parkinsons sjukdom löper hög risk att drabbas av social isolering och ensamhet. Nu har Örebroforskaren Gomathi Thangavel utvecklat en app som kan hjälpa dem att upprätthålla sociala kontakter – både online och i verkliga livet.
Folkmusik i stället för black metal – så sprider högerextrema sin ideologi18.12.2024 07:41:58 CET | Pressmeddelande
Från black metal och nazi-punk till rap, EDM och folkmusik. Sam de Boise, forskare i musikvetenskap, har analyserat hur företrädare för den högerextrema Alt-Right-rörelsen använder musik för att anpassa sina budskap till fler. – Musik väcker positiva känslor hos många och blir ett sätt att tona ner den radikala politiken, säger han
Här är Örebro universitets nya alumner till Wall of Inspiration11.12.2024 15:11:15 CET | Pressmeddelande
Jens Ericsson, Joanna Hedqvist, Kalle Norwald, Johanna Gillberg och Henrik Löwdahl. Idag avtäcktes fem nya porträtt av alumner som hyllas i Örebro universitets jubileumsutställning Wall of Inspiration. – Det känns väldigt hedrande, säger sexologen Kalle Norwald som gick Socionomprogrammet vid Örebro universitet.
Gamification används för att utbilda om säkerhetsrisker på nätet10.12.2024 07:41:31 CET | Pressmeddelande
Bristfällig informationssäkerhet kan bli väldigt kostsam för företag och organisationer. Det blir därför allt vanligare att företag använder informationsprogram som liknar spel för att utbilda personalen om digitala säkerhetsfrågor. – Det blir en kul aktivitet där man samtidigt lär sig något, säger forskaren Shang Gao vid Örebro universitet
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum