Consid och ReDI School i samarbete: ”Mångfald gör oss framgångsrika”

Under hösten inleder Consid ett nytt samarbete med ReDI School of Digital Integration för att hjälpa migranter och marginaliserade grupper att ta steget in på den svenska arbetsmarknaden. Genom bland annat AI-kvällar, workshops och mentorprogram ska samarbetet ge deltagarna både praktiska och strategiska verktyg för att lyckas på den digitala arbetsmarknaden.

Filippa Ahlcrona, nationellt ansvarig Q by Consid.

ReDI School of Digital Integration är en ideell teknisk skola som ger migranter och marginaliserade grupper gratis och rättvis tillgång till digital utbildning. Det nya samarbetet är ett initiativ för att bryta barriärer och skapa en mer inkluderande och jämställd arbetsmarknad.

– Det är otroligt spännande! Det känns verkligen givande att vara praktiskt involverad i något som faktiskt gör skillnad, säger Filippa Ahlcrona, nationellt ansvarig för Q by Consid.

Som en del av samarbetet kommer Consid att arrangera en AI-kväll på ett av företagets kontor. Där får ReDI Schools deltagare möjlighet att nätverka och samtala med Consids erfarna konsulter, som kan dela sina insikter om den techbranschen.

Consids säljavdelning kommer också att erbjuda CV-granskning och ge konkreta tips på hur man navigerar den svenska digitala arbetsmarknaden. Considarna kommer bland annat berätta om vad arbetsgivare letar efter på en snabbt föränderlig marknad, och hur man bäst kan positionera sig för att sticka ut.

– Alla, oavsett bakgrund, har rätt att ta del av arbetslivet på lika villkor. Vi måste dock skapa förutsättningar för att bibehålla en arbetskultur där människor trivs och vill stanna kvar. Att som företag jobba med det bidrar till bättre beslutsfattande, produktivitet, kreativitet och innovation. Föreställ dig att sitta i ett rum fullt av människor som tänker och är precis som du – vem ska då utmana, ifrågasätta och bidra med nya perspektiv? Mångfald gör oss framgångsrika.

IT-företagets HR- och rekryteringsavdelning kommer även anordna workshops kring arbetsrätt, intervjuteknik och hur den svenska arbetsmarknaden fungerar. Dessa workshops syftar till att ge deltagarna den information och det självförtroende de behöver för att våga ta steget ut i karriären.

Alla ReDI Schools deltagare bjuds även in att delta i Consids årliga hackathon Considition, där de får chansen att skapa kreativa lösningar på verkliga utmaningar. De är även välkomna att söka IT-företagets mentorskapsprogram, Q Mentoria, där de får en personlig mentor som kan bli en pelare i deras utveckling, på både ett personligt och ett karriärmässigt plan.

– Jag hoppas att Consid ska kunna inspirera, dela kunskap och ge människor de verktyg de behöver för att ta sig in på den svenska arbetsmarknaden.

Sedan flera år tillbaka har Consid genom sitt initiativ Q by Consid arbetat aktivt för att främja inkludering och jämställdhet inom IT- och techbranschen. Genom att ingå i samarbetet med ReDI School fortsätter Consid arbetet för en arbetsmarknad där alla, oavsett bakgrund, får möjligheten att bidra och växa.

Filippa Ahlcrona, nationellt ansvarig Q by Consid.
Consid genrebild.

Om oss

Consid är ett av landets snabbast växande it-företag och är verksamt inom digitalisering, management och kommunikation, med närmare 2 000 anställda fördelade på ett 40-tal kontor i Sverige och utlandet. 2023 omsatte bolaget 2,6 miljarder kronor.

Kreativ kampanj för hållbara resor: ”Res hållbart – när du kan”1.10.2024 16:03:25 CEST | Pressmeddelande

Hur hittar man balansen mellan livspusslet och hållbarhet? I en ny kampanj, framtagen av Consid i samarbete med Halmstads kommun, uppmanas invånarna att välja hållbara resesätt när möjligheten finns. Genom en mix av humor och vardagsnära insikter visar kampanjen att små förändringar kan göra stor skillnad för miljön – utan att kännas som ett hinder i livets hektiska tempo.