Högst etableringsgrad efter examen inom fordon och transport

Fordons- och transportprogrammet ligger fortsatt i topp vad gäller etableringsgrad på arbetsmarknaden efter yrkesexamen. Det visar ny statistik från Skolverket.

Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Skolverkets senaste statistik visar att andelen elever med etablering på arbetsmarknaden ett år efter yrkesexamen, 2022 ökade med nio procentenheter gentemot året innan.

För elever som gick fordons- och transportprogrammet var etableringsgraden högst av alla yrkesprogram. Det gällde både för män och kvinnor, med 81 respektive 73 procent med arbete tre år efter examen. Det kan jämföras med 64 procent för yrkesprogrammen generellt. Tätt följt var VVS- och fastighetsprogrammet, men skillnaden mellan fordon- och transport och de andra yrkesprogrammen var ännu tydligare om man ser till etableringsgrad redan ett år efter examen.

- För personer som står inför sitt yrkesval sänder den här undersökningen en tydlig signal – vill man ha en utbildning som leder till jobb så är en utbildning som leder till en karriär inom transportsektorn ett säkert val, säger Caj Luoma, chef kompetensförsörjning på Transportföretagen.

- Det är glädjande att vi återigen får ett bevis på att en utbildning inom transportsektorn leder till jobb. Undersökningen ger även politiker och andra beslutsfattare ett underlag vid fördelningen av utbildningsresurser. Väljer de att satsa på transportrelaterade utbildningar kan de i förlängningen räkna med ökade skatteintäkter på orten, avslutar Caj Luoma.

Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Länkar

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 100 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.