Företagsledare lämnar anställdas kompetensutveckling åt slumpen

Företagsledare prioriterar sin kompetensutveckling och struntar i sina anställdas, visar en ny undersökning från Unionen. – Företagsledare som inte planerar för anställdas kompetensutveckling gamblar med företagets framtid, säger Peter Hellberg, ordförande i Unionen.

Peter Hellberg, förbundsordförande, tycker det är dags att företagsledare investera i anställdas kompetens.

Ett stort problem för företag idag är kompetensbristen på den svenska arbetsmarknaden. Men att nyrekrytera kan inte längre vara företagens enda sätt att säkerställa en arbetsstyrka med rätt utbildning. Företagen måste vidareutbilda personalen och ta vara på potentialen.

Men enligt en ny undersökning från Unionen sätter företagsledare sin kompetensutveckling i fokus. De får betydligt mer kompetensutveckling än privata tjänstemän.

Sju av tio företagsledare har genomfört någon kompetensutveckling det senaste året. Motsvarande siffra för tjänstemän i privat sektor är 41 procent.

– Det är så klart positivt att företagsledare har förstått att man på dagens arbetsmarknad ständigt måste kompetensutveckla sig, men för att bygga en organisation som är redo för framtiden måste det även investeras i anställdas kompetens. Frågan är inte längre om företag har råd att satsa på kompetensutveckling – utan om de har råd att låta bli, säger Peter Hellberg.

Unionen sex tips till företagsledare som vill bli bättre på kompetensutveckling

• Se löpande över företagets kompetensbehov – strategisk kompetensutveckling är inte någon engångsinsats.
  • Säkerställ att anställda har rätt färdigheter för att möta dagens behov - men även de utmaningar som ligger i framtiden.
  • Ta höjd för kompetensutveckling i budgetarbetet – tyvärr finns få genvägar, kurser och utbildningar kostar.
  • Se till att anställda får utvecklingstid under ordinarie arbetstid, och justera arbetsbelastningen därefter - kompetensutveckling får inte ses som en extrabörda.
  • Se till att anställda efter längre frånvaro, såsom sjukdom eller föräldraledighet, får kompetensutveckling – på så sätt hjälps alla anställda att komma tillbaka till sin fulla potential.
  • Erbjud kompetensutveckling på lika villkor för alla anställda – att satsa rättvist gör företaget till en mer attraktiv arbetsgivare och skapar en mer motiverad och engagerad arbetsstyrka.

Företagsledare, sluta skillgissa!

Läs mer om Unionens tips till företagsledare på Unionens webbplats

Fakta: Undersökning - Vd, vice vd och hr-chef om kompetensutveckling

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Syftet med undersökningen var att undersöka privata företagsledares (vd, vice vd och hr-chefer) inställning till omställning och kompetensutveckling.

300 intervjuer har genomförts med företag med fler än 10 anställda under perioden 15–28 augusti 2024.

Fakta: Kompetensbarometern 2023

Kompetensbarometern är Unionens årliga undersökning om intresse av och möjligheter till kompetensutveckling för yrkesverksamma tjänstemän på den privata arbetsmarknaden. Den senaste undersökningen genomfördes av Novus i mars 2023.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!