Audism genom livet – En föreställning som agiterar för dövas rättigheter

I arbetet för att bekämpa audism har Riksteatern Crea och Sveriges Dövas Riksförbund ingått ett samarbete för att skapa en föreställning med avsikten att väcka debatt för dövas rättigheter. I Audism genom livet, gestaltas diskriminering och utmaningar som döva och hörselskadade möter under livets olika skeenden. Premiärvisning sker 23 oktober på Teater tre i Stockholm.

Audism genom livet

Audsim är den strukturella diskriminering och de fördomar som döva och hörselskadade personer möter. Ofta baserat på antagandet att hörsel och tal är överlägsna förmågor. Det kan ta sig uttryck i sociala interaktioner genom att döva och hörselskadade betraktas som mindre intelligenta, till diskriminering inom vård, skola och arbetsliv. I föreställningen Audism genom livet får publiken följa hur döva och hörselskadade påverkas av exkluderande regelverk i ett samhälle som inte är anpassat efter allas behov.

– Riksteatern Crea är Sveriges enda teckenspråkiga teater vilket innebär en enorm rikedom i vårt skapande. Men det innebär även att vi är verksamma på ett språk som i Sverige bara har varit erkänt i 43 år. Det har därför varit fantastiskt att följa den här produktionen som använder sig av teaterns kraft för att gestalta döva erfarenheter från vår samtid. Teatern har ju den sällsamma förmågan att ta en publik och försätta den att uppleva andras liv, och det ser jag fram emot att denna pjäs gör, säger Riksteatern Creas konstnärliga ledare Mindy Drapsa.

Tematiken i Audism genom livet är vardagens utmanande situationer i dövas liv. En akutvård utan teckenspråkstolkar, att bli orosanmäld till socialtjänsten som förälder, att möta ett uteslutande arbetsliv. Föreställningen är framtagen av projektet Omvända världen som drivs av Sveriges Dövas Riksförbund i samarbete med Riksteatern Crea. Målet med projektet är att sprida kunskap om och öka förståelsen för det svenska teckenspråkets betydelse i Sverige. I samband med föreställningen har Sveriges Dövas Riksförbund även skrivit en debattartikel som redan publicerats i 15 tidningar över hela landet.

– Trots att språklagen erkänner svenskt teckenspråk, upplever många döva fortfarande diskriminering och social exkludering. Audism är en verklighet i dövas vardagsliv och måste belysas. Pjäsen uppmuntrar till en tankeväckande resa där vi tillsammans reflekterar över hur samhällsstrukturer, ideologier och politiska beslut påverkar dövas möjligheter. Vi hoppas att den här föreställningen inte bara ökar förståelsen hos beslutsfattare, politiker och tjänstemän, utan att det leder till nödvändiga förändringar, säger Åsa Henningsson, förbundsordförande på Sveriges Dövas Riksförbund.

Audism genom livet kommer att turnera med Riksteatern under hösten 2024.
Efter föreställningen blir det mingel där publiken får möjlighet att fortsätta sina reflektioner i interaktion med Sveriges Dövas Riksförbund och lokala dövföreningar.

Projektet finanseras av Svenska Postkodlotteriets Stiftelse.

Premiär och pressvisning 23 oktober, klockan 10:00 på Teater tre, Rosenlundsgatan 12 i Stockholm.
Kontakta pressansvarig för pressplats.

Konstnärligt team
Regi: Lars Otterstedt och Debbie Z. Renner
Manus: Florian Tirnovan
Skådespelare: Amina Quahid och Rebecca Drammeh
Röstskådespelare: Silja Lamhauge
Scenografi: Lars Otterstedt
Kostymdesign: Debbie Z. Renner

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Loran Batti gör regidebut med nyskrivet drama om förlåtelse och en pojkes väg ut från den svenska kriminalvården30.9.2024 10:32:26 CEST | Pressmeddelande

Låt mig bara gå handlar om förlåtelse, försoning och att hitta vägen tillbaka till livet. Skriven och regisserad av Loran Batti som sätter ljus på aktuella teman som våld och droger. Pjäsen visas i samband med att Riksteatern firar 60 år av teater för barn och unga den 1 oktober och turnerar under hösten för högstadie- och gymnasieskolor över hela Sverige. Urpremiär 4 oktober i Malmö.