Städtjänst Westlund – Årets Städföretag 2024

Städtjänst Westlund är företaget som sätter fokus på sina anställda och presterar på högsta nivå, trots storleken på företaget. Ett sant föredöme i städbranschen som nu kan kalla sig Årets Städföretag 2024. Priset ges till ett auktoriserat städföretag som bland annat uppvisat god arbetsmiljö och goda fackliga relationer.

Vinnarna tillsammans med juryn: Lennart Mauritzon, Förbundsordförande, Fastighets, Mario Gavran, ombudsman, Kommunal på vänster sida och Jörgen Lindqvist, ISS, Emma Unevik, Almega Städföretagens ordförande på höger sida. Fotograf: Helene Grynfarb

Priset Årets Städföretag 2024 har tilldelats Städtjänst Westlund.

Juryns motivering lyder:

Det är i detaljerna som möjligheterna gömmer sig. Så kan man sammanfatta Städtjänst Westlunds framgångssaga. Utifrån devisen inte störst, men bäst har man lyckats bygga ett företag med god gemenskap, kostnadseffektiva interna lösningar och god arbetsmiljö.

Städtjänst Westlund har genom att hålla hårt i sin prisbild och bara ta kunder som är beredda att betala vad städ faktiskt kostar lyckats behålla sina anställda. Genom att ha en del hemstädning kan man dessutom erbjuda heltidstjänster till en väldigt stor andel av de anställda.

En trevlig detalj är att de varje fredag har gemensam hembakt fika på eftermiddagen. Städtjänst Westlund är ett tydligt exempel på att även de lite mindre städföretagen kan prestera på högsta nivå.

– Vi är så stolta över att vara Årets Städföretag 2024. Priset är verkligen ett kvitto på att vi gjort ett bra arbete under året. Våra medarbetare är helt fantastiska, säger AnnSofie Orrsten, ägare, Städtjänst Westlund.

Priset Årets Städföretag är ett samarbete mellan fack och arbetsgivare. Bakom priset står arbetsgivar- och branschorganisationen Almega Städföretagen samt de fackliga organisationerna Fastighets och Kommunal.

– Städtjänst Westlund är väl värda priset Årets Städföretag 2024. Företaget är ett tydligt exempel på vad ett gott ledarskap kan göra för branschen. Priset har skapats just för att visa på att det finns många seriösa företag som värnar om sina anställda, och sätter kvalitet högst på listan, det säger Emma Unevik, jurymedlem i Årets Städföretag, samt ordförande i Almega Städföretagen.

Samtliga tre finalister – Serviceföretaget Pima, Städtjänst Westlund och Vardagsfrid – har uppfyllt kriterierna och driver sina verksamheter med stort engagemang för att lyfta branschen som helhet. Vinnaren presenterades på Stora Städbranschdagen i Stockholm den 8 oktober.

Om priset
Årets Städföretag måste vara ett Auktoriserat Serviceföretag. Det vill säga vara auktoriserat av parternas gemensamma auktorisationsnämnd. Juryn utser ett städföretag som på olika sätt utmärkt sig som ett stort föredöme i branschen.

Juryn gör en helhetsbedömning där följande kriterier har särskild betydelse:

• Arbetsmiljöarbetet
• Miljöarbetet
• Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY:s yrkesbevis
• Välordnad och god ekonomi
• Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

Tidigare vinnare är Kundpartner Syd (2023), 50-femme (2022), Småländska Städ (2021), dedikerades till alla Sveriges städare (2020), Sesab Service (2019) och Norrlands Miljövård (2018). Vinnaren prisas på den årliga Stora Städbranschdagen.

Michelle Jacobsson, kommunikatör, Almega Serviceföretagen
Telefon: 08-762 69 74, michelle.jacobsson@almega.se

VI ÄR ALMEGA STÄD­FÖRETAGEN ÄR ARBETSGIVAR- OCH BRANSCH­ORGANISATIONEN FÖR SVERIGES STÄD- OCH FÖNSTERPUTS­FÖRETAG. VI HAR CIRKA 850 MEDLEMS­FÖRETAG SOM TILLSAMMANS HAR ÖVER 40 000 ANSTÄLLDA. DET GÖR ATT VI REPRESENTERAR ÖVER 70 PROCENT AV STÄD­BRANSCHEN. AV DESSA ÄR 140 FÖRETAG AUKTORISERADE MED 34 000 ÅRSANSTÄLLDA.

Finalister utvalda till Årets Städföretag 202416.9.2024 16:01:00 CEST | Pressmeddelande

Tre finalister har nu tagits fram till priset Årets Städföretag 2024, Serviceföretaget Pima AB, Städtjänst Westlund AB och Vardagsfrid AB. För att kvalificeras till priset behöver man vara ett Auktoriserat Serviceföretag, samt vara en god förebild för städbranschen. Urvalet görs av en jury bestående av representanter från Almega Städföretagen, Fastighets och Kommunal. Vinnaren presenteras på Stora Städbranschdagen, den 8 oktober.

Rutindikatorn: Rut-tjänster ökade med över 200 miljoner15.8.2024 11:31:30 CEST | Pressmeddelande

Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken mattats av. Nu syns tydliga tecken på att hushållen återigen köper hushållsnära tjänster i högre utsträckning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna tjänster för över 2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.