Ytterligare utvidgning av postblockaden mot Tesla

Fackförbundet ST har fått kännedom om att sympatiåtgärderna än en gång har kringgåtts av Tesla. Därför utvidgas nu återigen Fackförbundet ST:s sympatiåtgärder vid PostNord Sverige AB, i form av blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall adresserade till TM Sweden AB på de nya post- och leveransadresser inklusive c/o-adresser som TM Sweden AB har registrerade hos Transportstyrelsen. De utvidgade stridsåtgärderna träder i kraft den 18 oktober 2024 kl. 15.00.

Britta Lejon förbundsordförande

- Vi uppdaterar regelbundet alla adresser som Tesla registrerar på Transportstyrelsen så länge som blockaden fortsätter. Om Tesla tycker att det är ansträngande att hitta nya adresser att skicka registreringsskyltar till, rekommenderar jag dem att förhandla om kollektivavtalet istället. Det torde vara en för företaget mer konstruktiv väg  att gå än att lägga tid på att kringgå fackförbundens blockader, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST.

Upprinnelsen till konflikten är att Tesla har vägrat skriva kollektivavtal för sin anställda med IF Metall. Efter att IF Metall begärt sympatiåtgärder av flera fackförbund, varslade ST den 10 november 2023 om sympatiåtgärder vid PostNord Sverige AB i form av blockad mot utdelning, utlämning och avhämtning av försändelser, brev, paket och pall till Teslas samtliga arbetsplatser på samtliga orter i Sverige. Sympatiåtgärderna trädde i kraft den 21 november 2023 och utvidgades till fler adresser den 24 maj 2024.

– I likhet med IF Metall och hela den svenska fackföreningsrörelsen anser vi att svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad, säger Britta Lejon.

Det nya varslet har meddelats arbetsgivaren PostNord Sverige AB i enlighet med reglerna om sympatiåtgärder. Även SEKO har utvidgat sin motsvarande blockad. Möjligheten att vidta sympatiåtgärder är en del av den svenska modellen för arbetsmarknaden och är reglerad i lag. Blockaden innebär att sympatiåtgärderna kvarstår även om annat företag övertar blockerat arbete.

Om oss

Fackförbundet ST är det största fackförbundet inom statlig verksamhet med över 99 000 medlemmar som arbetar inom statliga myndigheter och verk, bolag med statligt uppdrag, universitet, högskolor och statligt finansierade stiftelser.

Fackförbundet ST är Sveriges enda fackförbund som organiserar alla inom statlig verksamhet. Det ger oss en unik kunskap om hur det är att arbeta på samhällets och statens uppdrag. Vi är övertygade om att alla anställda tjänar på att vara medlemmar i samma fackförbund istället för att dela upp sig i olika yrkesförbund.

Fallet med Rebellmamman väcker FN-kritik9.10.2024 13:48:40 CEST | Pressmeddelande

FN´s särskilde rapportör uttrycker stark oro i fallet med ST-medlemmen som blev av med sin tjänst på Energimyndigheten på grund av att hon var engagerad i miljörörelsen Rebellmammorna. FN kräver nu svar från regeringen för hur Sverige efterlever Århuskonventionen. Fackförbundet ST, som anmälde ärendet till Justitiekanslern, välkomnar nu att granskningen även sker inom ramen för FN-systemet i väntan på ett beslut från JK.

Fackförbundet ST kommenterar budgeten: Varning för falsk varudeklaration19.9.2024 09:14:23 CEST | Pressmeddelande

Flera satsningar som regeringen presenterar i budgetpropositionen är i själva verket förklädda besparingar. Det menar Fackförbundet ST, som på flera områden ser hur regeringen använder genomförda sparåtgärder för att frigöra medel till annonserade satsningar, trots att anslagen är mindre än de ursprungliga. ST menar också att ryckigheten i anslagen till viktiga samhällsfunktioner försämrar förutsättningarna för statsförvaltningen att hålla hög kvalité och bedriva en trygg personalpolitik för statens anställda.