Hyreshöjningen i Stockholms län och på Gotland avgörs återigen av skiljeman

Fastighetsägarna tvingas precis som förra året att vända sig till hyresnämnden för utseende av en skiljeman för att få ett avgörande i förhandlingarna om 2025 års hyresjustering i Stockholms län och på Gotland.

Förhandlingarna har pågått i tre månader utan att parterna har förmått hitta en lösning i enlighet med den modell vi kommit överens om i treparten. Tvisten omfattar cirka 70 000 lägenheter.

– Det är naturligtvis inte bra att parterna inte lyckas lösa det här själva, trots vår överenskommelse om hur och på vilka grunder förhandlingarna ska bedrivas. Tack vare möjligheten att låta en skiljeman avgöra tvisten slipper dock hyresgästerna att drabbas av retroaktiva hyreshöjningar i de lägenheter vi förhandlat om, säger Nathalie Brard, förhandlingschef på Fastighetsägarna Stockholm, och fortsätter:

– Vår förhoppning är att hyresnämnden skyndsamt utser en skiljeman som fattar ett opartiskt beslut utefter den modell som parterna enats om. Det innebär att de fåtal uppgörelser som redan har slutits baserat på andra grunder än den partsgemensamma modellen inte ska beaktas i den prövning som nu väntar, säger Nathalie Brard.

Länkar

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Lagstiftning bedöms ha minskat den svarta hyresmarknaden8.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Olovlig andrahandsuthyrning, svarthandel med hyreskontrakt och andra former av fusk har länge pekats ut som ett stort problem på svensk hyresmarknad. För fem år sedan genomfördes flera lagändringar för att adressera problemen. Nu visar en ny rapport från Fastighetsägarna att lagen gjort nytta – handeln med svart kontrakt har minskat och attityden mot illegal andrahandsuthyrning har förändrats. Olagliga uthyrningar är dock fortfarande vanliga.