Michael Apelgren ny svensk förbundskapten

Herrlandslaget i handboll kommer de kommande fyra åren att ledas av Michael Apelgren. Han tar därmed över som förbundskapten efter Glenn Solberg parallellt med sitt uppdrag som huvudtränare för den ungerska storklubben OTP Bank-Pick Szeged.

– Efter att ha arbetat som tränare i över tio år är det någonting som har vuxit fram som en dröm. Det ska verkligen bli någonting extra att leda landslaget, säger Apelgren.

Michael Apelgren. Foto: Bildbyrån

Efter att ha lett Sverige i de sex senaste mästerskapen valde för tre veckor sedan Glenn Solberg att sluta som förbundskapten för det svenska herrlandslaget. Nu är ersättaren klar och det blir Michael Apelgren, som varit assisterande förbundskapten till Solberg de senaste två åren, som tar över.

Apelgren inledde sin spelarkarriär i IF Swithiod och representerade sedan Djurgårdens IF, Hammarby IF och IK Sävehof i Sverige och BM Granollers och CB Puerto Sagunto i Spanien innan han 2014 flyttade Elverum Håndball som spelande tränare. Där ledde han klubben till sex raka mästerskapstitlar och vann sedan två SM-guld med IK Sävehof. Från och med den här säsongen är han huvudtränare för den ungerska Champions League-klubben OTP Bank-Pick Szeged.

– Det här kom plötsligt för alla inblandade men jag och förbundet har haft en bra dialog den senaste tiden och för mig var det självklart att försöka hitta en lösning tillsammans med förbundet och min arbetsgivare i Ungern. Det har gjorts väldigt mycket bra saker i landslaget de senaste åren och jag kommer på många sätt att ha ett liknande arbetssätt med tydliga ramar där vi har en öppenhet mot spelarna och involverar dem i det vi gör, säger Apelgren.

– Jag vill fortsätta se Sverige där vi varit de senaste åren. Vi ska vara besvikna när vi åker ut i en kvartsfinal i ett mästerskap, vi ska vara stolta när vi vinner medaljer. Det är min ambition och jag är trygg i att spelarna delar den. Sedan ska man ha respekt för att det en enorm bredd i världstoppen och det skiljer inte mycket mellan lag åtta och ett, ibland kan ett stolpskott vara skillnaden mellan att åka ut i kvarten eller att man får spela om medaljerna.

Redan på onsdag kommer Michael Apelgren att presentera sin första landslagstrupp och starten är tuffast möjliga: Europamästaren Frankrike väntar på bortaplan den 6 november och regerande olympiska och världsmästaren Danmark hemma i Linköping den 10 november i EHF Euro Cup.

Landslagschefen Hanna Fogelström om arbetet med att anställa en ny förbundskapten:

– Det har varit en intensiv och viktig process där en hållbar och långsiktig lösning har varit det primära, samtidigt som vi har haft att förhålla oss till att vi har landslagssamling i november och VM i januari. Michael var en självklar kandidat utifrån de erfarenheter han har samlat på sig i landslagsverksamheten, han känner till såväl förbundet som spelare och ledare och har de spetsegenskaper som vi önskar från en förbundskapten. Vi är glada att vi har kunnat ha en bra dialog med honom och OTP Bank-Pick Szeged där vi hittat en lösning som gynnar klubben, Michael och landslaget både på kort och lång sikt.

– Michael kommer bygga vidare på det arbete Glenn Solberg har gjort de senaste åren där landslaget tagit sig tillbaka till världstoppen och bland annat vunnit tre medaljer på tre år. Vi är trygga med att han kommer att fortsätta att utveckla såväl svensk landslagshandboll som spelarna för att vi även i fortsättningen ska vara med och slåss om medaljerna på mästerskapen, säger Fogelström.

Arbetet med att forma resten av ledarstaben fortsätter nu.

– Det viktigaste har varit att få klart med en förbundskapten och nu kommer vi tillsammans med Michael att bygga resten av ledarteamet, säger Fogelström.

Första mästerskapet med Michael Apelgren som förbundskapten är VM i januari, där Sverige ställs mot Japan, Chile och Spanien i gruppspelet i Bærum utanför Oslo. Där kommer Sverige sedan fortsätta mästerskapet om det blir avancemang till huvudrundan och finalspelet. Om drygt ett år, i januari 2026, kommer sedan Apelgren leda Sverige i EM på hemmaplan.

FÖRBUNDSKAPTENER FÖR HERRLANDSLAGET

Herbert Johansson (1938–1948)
Curt Wadmark (1948–1967)
Roland Mattsson (1967–1974)
Bertil Andersén (1974–1979)
Ingemar Eriksson (1979–1980)
Caj-Åke Andersson (1980–1982)
Roger Carlsson (1982–1988)
Bengt Johansson (1988–2004)
Ingemar Linnéll (2004–2008)
Ola Lindgren/Staffan Olsson (2008–2016)
Kristján Andrésson (2016–2020)
Glenn Solberg (2020–2024)
Michael Apelgren (2024–)

KOMMANDE LANDSKAMPER

6 november, 21.10: Frankrike, EHF Euro Cup (Arena Orleans, Orleans)
10 november, 16.00: Danmark, EHF Euro Cup (Saab Arena, Linköping) Ackreditering

Sverige är en av världens främsta handbollsnationer med 24 medaljer på seniorsidan i OS, VM och EM. 2022 vann herrlandslaget EM-guld för första gången på 20 år.

Sverige arrangerar regelbundet internationella mästerskap, senast under 2023 då både herrarnas och damernas VM avgjordes i Sverige. 2026 arrangeras herrarnas EM och 2028 damernas EM av Sverige, Danmark och Norge.

Svenska damerna EM-laddar i Lund och Ystad19.9.2024 11:01:31 CEST | Pressmeddelande

Den 20 november samlas det svenska damlandslaget i Lund för att förbereda sig inför EM som inleds i Ungern veckan efter. Polen kommer att stå för motståndet i två landskamper inför avresan – i Ystad 23 november och i Lund dagen efter. – Vi strävar alltid efter att ladda på hemmaplan och har fina minnen från tidigare samlingar och landskamper i både Lund och Ystad, säger förbundskaptenen Tomas Axnér.