Mindre klimatavtryck med Svanenmärkt e-handelstransport

En ny analys visar att klimatavtrycket för e-handelstransporter skulle kunna minska med minst 41 % i Sverige. Det tack vare Svanens krav, som bidrar till omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Resultatet av analysen presenteras idag tisdagen 15 oktober vid Sustainable Living Summit, som arrangeras av Nordregio i Stockholm.

Analysen belyser nyttan med en omställning och baseras på ett fiktivt företag med en fordonsflotta och bränslemix motsvarande det nationella genomsnittet. För att möta Svanens krav behöver företaget vidta åtgärder inom fordons- och bränsleanvändning. Genom att uppfylla samtliga tre krav minskar klimatpåverkan för det fiktiva företaget med 41 % i Sverige. Källa:  Klimatanalys av Svanenmärkta e-handelsleveranser, september 2024. Analysen har genomförts av Mårten Sjölin på Sjölin & Löfgren AB, på uppdrag av Nordisk Miljömärkning.
Analysen belyser nyttan med en omställning och baseras på ett fiktivt företag med en fordonsflotta och bränslemix motsvarande det nationella genomsnittet. För att möta Svanens krav behöver företaget vidta åtgärder inom fordons- och bränsleanvändning. Genom att uppfylla samtliga tre krav minskar klimatpåverkan för det fiktiva företaget med 41 % i Sverige. Källa: Klimatanalys av Svanenmärkta e-handelsleveranser, september 2024. Analysen har genomförts av Mårten Sjölin på Sjölin & Löfgren AB, på uppdrag av Nordisk Miljömärkning. Miljömärkning Sverige

Näthandeln har under det senaste decenniet vuxit kraftigt och dess transporter orsakar betydande klimatutsläpp. Nordens officiella miljömärkning Svanen fick i uppdrag att ta fram krav för att minska klimatbelastningen från e-handelstransporter och bidra till att Norden kan nå miljö- och klimatmål. Kriterierna lanserades 2023.

– Resultatet är ett kvitto på att Svanens krav är ambitiösa och drivande. De kan bidra till omställningen av en fordonsflotta, som är oberoende av fossila bränslen. Vi hoppas att det inspirerar ännu fler konsumenter att använda sin konsumentmakt och välja Svanenmärkt leverans i check-outen när de handlar på nätet. Förhoppningsvis vill ännu fler företag ansöka om Svanenlicens och påbörja sin omställningsresa säger Sara Bergman, kriteriechef och hållbarhetsansvarig på Miljömärkning Sverige.

Kraven för Svanenmärkta e-handelstransporter utgår från ett livscykelperspektiv och analysen har avgränsats till tre huvudsakliga krav: befintlig fordonsflotta, nya fordon och förnybar energi.

Minskade utsläpp genom förnybar energi

Den största minskningen av växthusgasutsläpp uppnås genom kravet på förnybar energi, som har en betydande inverkan på utsläppsminskningen. Krav på elfordon och fordon som drivs med biogas bidrar också väsentligt. I praktiken blir effekten ännu större eftersom ytterligare krav som energieffektivisering, sparsam körning och ruttoptimering också skulle bidra till minskningen. Men det har inte räknats med i analysen.

Klimat och arbetsvillkor - Svanen tar ett helhetsgrepp

Utöver krav på klimatpåverkan omfattar Svanens kriterier även åtgärder som förbättrar arbetsvillkor och tar hänsyn till sociala frågor. Några av dessa krav är:

• Främjande av bättre arbetsvillkor i linje med nationella arbetsrättsliga standarder.
  • Mer tid för att optimera logistiksystemet genom att begränsa leveranser samma dag.
  • Förbud mot användning av palmolja och dess biprodukter (PFAD) i biodrivmedel.
  • Bidrar till mindre skrymmande förpackningar.

Resultatet varierar för de nordiska länderna, beroende på Svanens krav på förnybar energi, något som har bidragit till störst total effekt i Sverige.

Projektet är en del av Nordiska ministerrådets initiativ ”Hållbar livsstil”, som ska göra det lättare för nordiska medborgare att göra hållbara val i vardagen.

För mer information och kommentarer:

Sara Bergman, kriteriechef & hållbarhetsansvarig, Miljömärkning Sverige +46 (0)8 55 55 24 56, sara.bergman@svanen.se

Pressansvarig: Anna Norberg, 0762-62 54 90. anna.norberg@svanen.se

Analysen Miljönyttan med Svanen - svanen.se

Svanens krav  E-handelstransporter 111 (svanen.se)

Projektet%20%E4r%20en%20del%20av%20Nordiska%20ministerr%E5dets%20initiativ%20%u201DH%E5llbar%20livsstil%u201D%2C%20som%20ska%20g%F6ra%20det%20l%E4ttare%20f%F6r%20nordiska%20medborgare%20att%20g%F6ra%20h%E5llbara%20val%20i%20vardagen.

Svanen tar pulsen på EU-valet: stoppa greenwashing och främja hållbar upphandling22.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

EU har stora möjligheter att driva på utvecklingen för en mer hållbar framtid. Därför är EU-valet extra viktigt, för de som väljs till parlamentet måste fortsätta driva den gröna omställningen. Det är bråttom att öka takten för att nå miljö- och klimatmål. The "green public procurement gap" måste minska och arbetet för att stoppa greenwashing får inte avstanna.