Muskuloskeletala sjukdomar – vanlig orsak till lång sjukfrånvaro

Muskuloskeletala sjukdomar som ryggsjukdomar och reumatism är bland de vanligaste anledningarna till långvarig sjukfrånvaro. Tillsammans med psykiska diagnoser utgör de cirka två tredjedelar av alla långvariga sjukfall i Sverige. Risken för långvarig sjukfrånvaro med muskuloskeletal diagnos ökar med åldern. Det visar en ny statistikrapport från Afa Försäkring.

En byggarbetare i en reflexväst och hjälm står på en byggarbetsplats med lyftkranar i bakgrunden och han tar sig för ryggen med ena handen.
Afa Försäkrings nya rapport visar bland annat att ledsjukdomar, ryggsjukdomar och sjukdomar i mjukvävnader tillsammans utgör över 95 procent av de långa sjukfallen med muskuloskeletal diagnos. Foto: Andrey Popov

– Rapporten visar bland annat vilka diagnoser som är vanligast vid långvarig sjukfrånvaro med muskuloskeletal diagnos, och vilka yrkes- och åldersgrupper som har högst risk att drabbas, säger Andreas Ek, analytiker och statistiker på Afa Försäkring.

Statistiken visar utvecklingen för privatanställda arbetare och utvecklingen inom avtalsområdet Kommuner och regioner. Muskuloskeletala och psykiska diagnoser står tillsammans för ungefär två av tre långa sjukfall i Sverige.

– Muskuloskeletala diagnoser är den vanligaste orsaken till långvarig sjukfrånvaro för manliga privatanställda arbetare. För kvinnliga privatanställda arbetare och för kvinnor och män inom Kommuner och regioner är det den näst vanligaste orsaken. Det kan vara värt att nämna att sjukfrånvaron inte behöver vara arbetsrelaterad, säger Andreas Ek.

Högre risk ju äldre man blir

– Vi ser att risken för långvarig sjukfrånvaro med muskuloskeletal diagnos ökar med åldern. Högst risk har åldersgruppen 56–64 år. Det är även tydligt att kvinnor har högre risk än män, säger Andreas Ek.

Yrkesgrupper med hög risk

– Exempel på yrkesgrupper med förhållandevis hög risk för långvarig sjukfrånvaro med muskuloskeletal diagnos är undersköterskor, vårdbiträden, personliga assistenter, m.fl. och livsmedelsarbete, säger Andreas Ek.

Andra yrkesgrupper med hög risk som nämns i rapporten är städare och fönsterputsare, restaurang- och storköksarbete och yrkesgrupper inom industri och bygg.

Vanligaste diagnoserna

– Ledsjukdomar, ryggsjukdomar och sjukdomar i mjukvävnader utgör tillsammans över 95 procent av de långa sjukfallen med muskuloskeletal diagnos, säger Elin Henriksson, analytiker och statistiker på Afa Försäkring.

– Till ledsjukdomar räknas till exempel artros och artrit och till ryggsjukdomar räknas ryggvärk och disksjukdomar. Den tredje vanligaste orsaken är sjukdomar i mjukvävnader, där bland annat fibromyalgi ingår, säger hon.

Typfall inom Kommuner och regioner samt för privatanställda arbetare

Den typiska personen som blir långvarigt sjukfrånvarande för muskuloskeletal diagnos inom Kommuner och regioner är en kvinnlig undersköterska i 60-årsåldern som är sjukskriven för en ledsjukdom.

För privatanställda arbetare är den typiska personen som blir långvarigt sjukfrånvarande för muskuloskeletal diagnos en manlig snickare i 60-årsåldern som är sjukskriven för en ledsjukdom.

Statistiken kan förebygga arbetsskador och sjukfrånvaro

Afa Försäkrings statistikrapporter bygger på statistik från Afa Försäkrings skadedatabas, som är ett register över de försäkringsärenden som vi hanterar. Statistiken analyseras och bidrar till förebyggande åtgärder som exempelvis utbildning, kommunikation och forskning.

– Våra rapporter ger fördjupad kunskap som arbetsmarknadens parter tar del av. Den här rapporten kompletterar vår stora, årliga och mer omfattande statistikrapport som kommer ut i juni varje år. Där redogör vi för allvarliga arbetsskador och långvarig sjukfrånvaro på hela arbetsmarknaden, säger Anderas Ek.

Läs mer och ladda ner rapporten Långvarig sjukfrånvaro med muskuloskeletal diagnos från Afa Försäkrings webbplats

Rapporten presenteras på ett webbinarium som spelas in. Webbinariet går även att se i efterhand på Afa Försäkrings webbplats.

Långvarig sjukfrånvaro – definition: Med ett långt sjukfall menar vi en sjukskrivning som har pågått i mer än 90 dagar eller lett till sjuk- eller aktivitetsersättning, hos Afa Försäkring kallad månadsersättning.

Afa Försäkrings skadedatabas är en dynamisk databas. Det betyder att sjukfall kan rapporteras in i efterhand, vilket ger en eftersläpning i inflödet av försäkringsärenden. Normalt beräknar vi att det tar cirka två år innan majoriteten av de sjukfall som har inträffat under ett insjuknandeår har rapporterats in till Afa Försäkring.

Sjukförsäkringen
AGS, omfattar arbetare inom avtalsområdet Svenskt Näringsliv/LO och Fremia/LO. AGS lämnar i normalfallet ersättning från och med dag 15 i ett sjukfall.

AGS-KL omfattar anställda i kommuner, regioner, Svenska kyrkan och Sobonaföretag. AGS-KL lämnar i normalfallet ersättning från och med dag 91 i ett sjukfall.

Sjukförsäkringen omfattar inte statligt anställda eller tjänstemän inom det privata avtalsområdet. Sjukförsäkringen ger ett komplement till sjukpenning eller sjuk- eller aktivitetsersättning från Försäkringskassan och sjukfrånvaron behöver inte vara arbetsrelaterad.

Mer om statistik
Prenumerera på Afa Försäkrings statistikrapporter.

Se fler statistikrapporter från Afa Försäkring.

Andreas Ek, analytiker och statistiker, Afa Försäkring: 08 696 42 76, andreas.ek@afaforsakring.se   Emil Askestad, analytiker och statistiker, Afa Försäkring: 08 696 41 34, emil.askestad@afaforsakring.se
Elin Henriksson, analytiker och statistiker, Afa Försäkring: 08 696 42 57, elin.henriksson@afaforsakring.se Linda Harling, presskommunikatör, Afa Försäkring: 0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här

Foto: Andrey Popov
Foto: Andrey Popov
Andreas Ek, analytiker och statistiker på Afa Försäkring.
Foto: Susanne Kronholm
Elin Henriksson, analytiker och statistiker på Afa Försäkring.
Foto: Susanne Kronholm

Ny forskning ska förbättra arbetsmiljön för hbtqi-personer4.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

För tolfte året i rad delar Afa Försäkring ut ett postdoc-stöd till forskare som är i början av sin karriär och vill utveckla sin kompetens, sitt nätverk inför framtiden och samtidigt bidra till arbetsplatsers utveckling. Amanda Klysing, doktor i psykologi vid Lunds universitet, tilldelas årets postdoc-stöd inom arbetsmiljö på 2,4 miljoner för ett projekt med fokus på hur policyer för likabehandling och inkludering kan utformas för att förbättra hbtqi-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö.