Stockholms stad säger upp avtalet för Bromma flygplats
På kvällens kommunfullmäktige i Stockholms stad fattades beslut om att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats. Det är ett avgörande steg för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad – en ny klimatsmart stadsdel med plats för omkring 16 000 bostäder, grönområden och arbetsplatser.

Området som Bromma flygplats upptar är ett av få större sammanhängande områden med möjlighet till bostadsbyggande och stadsutveckling. Avvecklingen av flygplatsen frigör inte bara själva arrendeområdet, utan även stora områden utanför flygplatsen där stadsutveckling idag begränsas av restriktioner kring buller och flyghöjd.
Stockholms stads avtal med statliga Swedavia gäller till och med den 31 december år 2038 och måste från stadens sida sägas upp senast tre år före avtalstidens utgång. Det är detta beslut kommunfullmäktige nu har fattat, vilket också är avgörande för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad. Beslutet ger staten goda planeringsförutsättningar för en ordnad avveckling av flygplatsen senast år 2038.
– Det här är ett historiskt beslut, genom att säga upp avtalet för Bromma flygplats tar Stockholm ett avgörande steg för att utveckla Bromma parkstad. Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom då flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda. Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.
– Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga. 16 000 bostäder ska rymmas på själva flygfältet men räknar vi in även närområdet så handlar det om totalt cirka 22 500 bostäder och vårt mål är att hälften av dem ska vara hyresrätter, säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd.
– Bromma flygplats är snart historia. I den djupt allvarliga miljö- och klimatkris vi befinner oss i är det viktigare än någonsin att skydda städernas grönska. Bromma parkstad är en chans att bygga en grön och härlig stadsdel för nuvarande och framtida stockholmare utan att röra någon värdefull natur, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Fakta
Avtalet om Bromma flygplats
Nuvarande avtal mellan Stockholms stad och staten gäller under perioden 1 januari 2008 till och med 31 december 2038. Uppsägningen måste ske senast tre år före avtalstidens utgång från Stockholms stads sida. Nu har kommunfullmäktige beslutat att avtalet sägs upp. Senast år 2038 ska området vara sanerat vilket innebär att flygplatsen behöver avvecklas ett par år innan dess.
Stockholm subventionerar flygplatsen
Förra året fick Stockholms stad endast 3,9 miljoner kronor i avgäld från staten för markområdet och år 2025 väntas avgälden minska drastiskt när nästan all linjetrafik försvinner. När avtalet senast förlängdes av den dåvarande moderatledda majoriteten fastställdes ersättningen till fem kronor per avresande passagerare. Från och med år 2009 räknas denna ersättning upp med förändringarna av konsumentprisindex med januari 2008 som bas. Som jämförelse betalar till exempel Stockholms hamnar närmare 50 miljoner kronor årligen i arrende för en yta som är knappt hälften så stor som Bromma flygplats.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik StåhlSocialdemokraterna
Tel:0761229223fredrik.stahl@stockholm.sePresstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad
Tel:0761229110Tel:0761229102Mårten RoslundMiljöpartiet de gröna
Tel:0761229625marten.roslund@stockholm.seRödgröna styret
Det rödgröna styret i Stockholms stad består av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.

Följ Rödgröna styret i Stockholms stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Rödgröna styret i Stockholms stad
Regeringens vårbudget saknar krisinsikt och drabbar välfärden, klimatet och tryggheten15.4.2025 12:43:49 CEST | Pressmeddelande
I dag presenterade regeringen vårändringsbudgeten för år 2025. Nödvändiga tillskott och statliga investeringar till välfärden och klimatet lyser med sin frånvaro. Budgeten innehåller inte heller några satsningar som kan få fart på ekonomin eller stötta hushåll med små marginaler.
Stockholm inför nya parkeringsavgifter11.4.2025 09:05:29 CEST | Pressmeddelande
Stockholm fattar nu nödvändiga beslut för att ordna trafiken och säkra omställningen till en hållbar stad. Parkeringsavgifter införs i tolv nya områden. Områdena har valts utifrån en helhetsbedömning som visar att det finns ett tydligt behov av att ordna trafiken, i första hand på grund av hög beläggning på gatuparkering.
Stockholms stad tar krafttag mot välfärdsbrottslighet13.2.2025 13:46:14 CET | Pressmeddelande
Sedan det rödgröna styret tillträdde har arbetet mot välfärdsbrottslighet trappats upp. För att ytterligare stärka arbetet har Stockholms stad och Polisregion Stockholm nu utökat samarbetet genom att en medarbetare från polisens bedrägerisektion placeras i Stadshuset.
Efterlängtade Stationen i Skärholmen är invigd23.1.2025 08:34:58 CET | Pressmeddelande
I Skärholmen har nu Stationen öppnat, en 500 kvadratmeter stor ny kultur- och fritidsverksamhet för unga mellan 13 och 19 år.
Pressvisning av Stationen i Skärholmen15.1.2025 08:30:00 CET | Pressinbjudan
Måndagen den 20 januari kl 14.15 håller den rödgröna majoriteten i Stockholms stad pressvisning av Stationen, en 500 kvm ny kultur- och fritidsverksamhet för unga i Skärholmen. På plats finns Karin Wanngård (S), finansborgarråd, Alexandra Mattsson (V), förskole-, barn- och fritidsborgarråd samt Helene Öberg (MP), ordförande för Kulturhuset Stadsteatern, för att visa runt och berätta om satsningen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum