Stockholms stad säger upp avtalet för Bromma flygplats
På kvällens kommunfullmäktige i Stockholms stad fattades beslut om att säga upp avtalet med Swedavia för Bromma flygplats. Det är ett avgörande steg för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad – en ny klimatsmart stadsdel med plats för omkring 16 000 bostäder, grönområden och arbetsplatser.

Området som Bromma flygplats upptar är ett av få större sammanhängande områden med möjlighet till bostadsbyggande och stadsutveckling. Avvecklingen av flygplatsen frigör inte bara själva arrendeområdet, utan även stora områden utanför flygplatsen där stadsutveckling idag begränsas av restriktioner kring buller och flyghöjd.
Stockholms stads avtal med statliga Swedavia gäller till och med den 31 december år 2038 och måste från stadens sida sägas upp senast tre år före avtalstidens utgång. Det är detta beslut kommunfullmäktige nu har fattat, vilket också är avgörande för det fortsatta arbetet med att utveckla Bromma parkstad. Beslutet ger staten goda planeringsförutsättningar för en ordnad avveckling av flygplatsen senast år 2038.
– Det här är ett historiskt beslut, genom att säga upp avtalet för Bromma flygplats tar Stockholm ett avgörande steg för att utveckla Bromma parkstad. Redan efter årsskiftet kommer flygplatsen i praktiken att stå tom då flygbolaget BRA flyttar sin verksamhet till Arlanda. Vi vill nu inleda en konstruktiv dialog med Swedavia och regeringen om att tidigarelägga avvecklingen, det är inte rimligt att skattebetalarna tvingas subventionera en flygplats för ett fåtal privatjetar när linjetrafiken försvinner, säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd.
– Vi längtar efter att få börja bygga Bromma parkstad och byta buller mot bostäder. Ju fortare flygplatsen kan avvecklas desto fortare kan vi sätta igång och bygga. 16 000 bostäder ska rymmas på själva flygfältet men räknar vi in även närområdet så handlar det om totalt cirka 22 500 bostäder och vårt mål är att hälften av dem ska vara hyresrätter, säger Clara Lindblom (V), bostads- och fastighetsborgarråd.
– Bromma flygplats är snart historia. I den djupt allvarliga miljö- och klimatkris vi befinner oss i är det viktigare än någonsin att skydda städernas grönska. Bromma parkstad är en chans att bygga en grön och härlig stadsdel för nuvarande och framtida stockholmare utan att röra någon värdefull natur, säger Åsa Lindhagen (MP), miljö- och klimatborgarråd.
Fakta
Avtalet om Bromma flygplats
Nuvarande avtal mellan Stockholms stad och staten gäller under perioden 1 januari 2008 till och med 31 december 2038. Uppsägningen måste ske senast tre år före avtalstidens utgång från Stockholms stads sida. Nu har kommunfullmäktige beslutat att avtalet sägs upp. Senast år 2038 ska området vara sanerat vilket innebär att flygplatsen behöver avvecklas ett par år innan dess.
Stockholm subventionerar flygplatsen
Förra året fick Stockholms stad endast 3,9 miljoner kronor i avgäld från staten för markområdet och år 2025 väntas avgälden minska drastiskt när nästan all linjetrafik försvinner. När avtalet senast förlängdes av den dåvarande moderatledda majoriteten fastställdes ersättningen till fem kronor per avresande passagerare. Från och med år 2009 räknas denna ersättning upp med förändringarna av konsumentprisindex med januari 2008 som bas. Som jämförelse betalar till exempel Stockholms hamnar närmare 50 miljoner kronor årligen i arrende för en yta som är knappt hälften så stor som Bromma flygplats.
Nyckelord
Kontakter
Fredrik StåhlSocialdemokraterna
Tel:0761229223fredrik.stahl@stockholm.sePresstjänst Vänsterpartiet Stockholms stad
Tel:0761229110Tel:0761229102Mårten RoslundMiljöpartiet de gröna
Tel:0761229625marten.roslund@stockholm.seRödgröna styret
Det rödgröna styret i Stockholms stad består av Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Vi arbetar tillsammans för ett öppet, jämlikt och klimatsmart Stockholm.

Följ Rödgröna styret i Stockholms stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Rödgröna styret i Stockholms stad
Stockholms stad får nytt matprogram med minskade klimatutsläpp på menyn20.11.2025 11:59:51 CET | Pressmeddelande
Maten i Stockholms stads verksamheter ska bli godare, mer hälsosam och ha lägre påverkan på klimat och miljö. Samtidigt ska livsmedelsberedskapen öka. Ett nytt matprogram har skickats ut på remiss.
Nu öppnar Bio Husby!31.10.2025 10:10:41 CET | Pressmeddelande
Alla ska ha råd att gå på bio. Det menar den rödgröna majoriteten i Stockholms stad som står bakom en ny biograf i Järva: Bio Husby. Den 7 november slår dörrarna upp till Husbys egen kvartersbiograf, i Kulturhuset Stadsteaterns lokaler mitt i Husby centrum.
Näst på tur: Kyrkhamn och Riddersvik blir naturreservat9.10.2025 09:15:52 CEST | Pressmeddelande
Särskild betydelsefull natur, fornlämningar och rödlistade arter skyddas när Kyrkhamn och Riddersvik föreslås bli Stockholms 15:e reservat. Gränsdragningen innefattar cirka 138 hektar mark och vatten och täcker stora delar av Kyrkhamn samt den Engelska parken i Riddersvik.
Stockholms stads budget för 2026 presenterad8.10.2025 13:13:54 CEST | Pressmeddelande
Stockholms rödgröna styre har idag lagt fram sitt budgetförslag för 2026. Det är en budget som visar att Stockholm går före när regeringen sviker. Budgeten prioriterar en starkare välfärd, åtgärder för ökad trygghet och en mer ambitiös klimatpolitik.
Majroskogen blir Stockholms nästa naturreservat19.9.2025 07:11:00 CEST | Pressmeddelande
Den 25 september beslutar stadsbyggnadsnämnden om ett förslag till gränsdragning för ett nytt naturreservat i Stockholms stad: Majroskogen i söderort. Det nya naturreservatet föreslås bli 57,8 hektar stort och blir stadens trettonde naturreservat. Gränsdragningen går nu ut på samråd och därefter kan beslut om inrättande fattas.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum