Ledarna hyllar chefer på Alla chefers dag

Idag, den 16 oktober, firas chefer världen över. I Sverige tar chefsorganisationen Ledarna ledningen för att uppmärksamma Alla chefers dag. Syftet med dagen är att belysa vikten av gott ledarskap och framhäva chefernas betydelse för verksamheters framgång.

Som en del av firandet driver Ledarna kampanjen ”Like a boss”, där allmänheten uppmuntras att visa uppskattning för sina chefer. Genom att dela inlägg i sociala medier kan medarbetare lyfta fram sina chefer och på så sätt uppmärksamma det viktiga arbete de utför.

- Bra ledarskap är en avgörande faktor för verksamheters framgång, särskilt i tider av osäkerhet och utmaningar. Därför känns det viktigt för oss att bidra till att varje år uppmärksamma och hylla uppskattade ledare på Alla chefers dag, säger Andreas Miller, förbundsordförande för Ledarna.

Chefsrollen har blivit mer krävande men samtidigt alltmer utvecklande. Detta gör att många chefer väljer att stanna kvar i yrket, trots dess utmaningar, visar Ledarnas egna mätningar.

Ledarna, med över 100 000 medlemmar från alla sektorer och branscher, ser en ökad efterfrågan på chefer i takt med att befolkningen åldras och fler chefer går i pension. För att möta detta behov är det viktigt att chefsrollen speglar mångfalden i samhället.

Alla chefers dag har sitt ursprung i USA och initierades av Patricia Bays Haroski 1958 när hon arbetade på State Farm Insurance i Illinois. Dagen valdes till den 16 oktober, som var hennes fars födelsedag, för att hedra hans insatser som både chef och far. Syftet med dagen var att erkänna chefers arbete och förbättra relationerna mellan chefer och anställda för att främja en positiv arbetsmiljö. Även om dagen började i USA har den nu spridit sig till flera andra länder, som Kanada, Indien och Sydafrika.

Om oss

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med fler än 100 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer på ledarna.se.