Unionen prisar Borlängebo för engagerat arbetsmiljöarbete

Mathias Wadstedt, Borlänge och ordförande för Unionen-klubben på Borlänge Energi prisas med Unionens HEJA! -pris 2024 i kategorin Årets Arbetsmiljö. Priset delades ut i samband med Unionens avtalsförbundsråd på tisdagskvällen.

Mathias Wadstedt, Borlänge, får Unionens HEJA! -pris 2024 i kategorin Årets Arbetsmiljö Foto: Peter Knutsson

Mathias Wadstedt, Borlänge, vinner priset för sitt genuina engagemang för arbetsmiljö och för att han vågar ställa tydliga förbättringskrav på arbetsgivaren. Han har bland annat varit med tagit fram ett årshjul för arbetsmiljöarbetet vilket gett arbetsmiljöfrågorna en mer framskjuten position och bidragit till en bättre arbetsmiljö.

Unionens motivering

Mathias har ett genuint engagemang och vågar ställa tydliga krav på arbetsgivaren. Hans driv har gjort att företaget har ett bra systematiskt arbetsmiljöarbete. Och årshjulet med kompetenshöjande insatser till medarbetarna som han har drivit igenom är riktigt imponerande och borde spridas till fler.

Mathias tre tips till andra som vill förbättra sin arbetsmiljö

• Var envis. Vissa förändringar kan vara tungrodda, men man får inte ge sig för lätt.
  • Bidra till samverkan och en god dialog. Det är viktigt att det finns bra forum för att prata arbetsmiljöfrågor.
  • Se till att det finns ett händelserapporteringsprogram. Och arbeta för att medarbetarna verkligen använder det.

Fakta: Mathias Wadstedt

• Vinnare av HEJA!-priset "Årets arbetsmiljö 2024"
  • Yrke: Mätningsingenjör och huvudskyddsombud på Borlänge Energi
  • Ålder: 48 år
  • Bor: Borlänge

Fakta om HEJA!-priset

HEJA!-priset finns för att uppmärksamma alla bra förebilder, lyfta fram goda exempel och inspirera fler att arbeta med frågor som rör jämställdhet, hbtqi och arbetsmiljö. Eller helt andra fackliga frågor som gjort skillnad för medlemmarna på arbetsplatsen. Unionens medlemmar nominerar till priset och en jury bestående av Unionens presidium beslutar vem som prisas. Vinnaren i varje kategori får 20 000 kr till kompetensutveckling.

Priset delas ut i fyra kategorier:

• Årets Hbtqi
  • Årets Eldsjäl
  • Årets Jämställdhet
  • Årets Arbetsmiljö

Läs mer om priset och övriga vinnare: Heja, heja, HEJA!-priset | Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Unionen press svarar på medias frågor om Unionen. Vi förmedlar kontakter till våra förtroendevalda och experter inom bland annat arbetsmiljö, kompetensutveckling, utmaningar i tjänstemännens arbetsliv, lön och jämställdhet.

Välkommen att kontakta oss!