Jerry Johansson, Göteborg vinner Unionens Hbtqi-pris

Genom att aldrig backa för de svåra frågorna har Jerry Johansson från Göteborg, ordförande i rikskubben på Swedol blivit en förebild för att lyfta hbtqi-frågor och andra mångfaldsfrågor på jobbet. För det prisas han med Unionens HEJA!-pris 2024 i kategorin Årets Hbtqi. Priset delades ut i samband med Unionens avtalsförbundsråd på tisdagskvällen.

Jerry Johansson prisas med Unionens HEJA!-pris 2024 i kategorin Årets Hbtqi.
Jerry Johansson prisas med Unionens HEJA!-pris 2024 i kategorin Årets Hbtqi. Foto: Peter Knutsson

Unionens motivering

Jerry är en stark förebild på arbetsplatsen och backar aldrig för de svåra frågorna. Hans engagemang för hbtqi-frågor har lett till en ökad medvetenhet hos arbetsgivaren, som beslutat att utbilda hela företaget om kränkande särbehandling. Med ett gott förebyggande arbete är likabehandling helt självklart på den här arbetsplatsen.

Jerrys tre tips för att lyfta hbtqi-frågor på jobbet

• Se till att ni bildar klubb. Det uppskattas av arbetsgivaren och man kan faktiskt påverka.
  • Ha en klubbstyrelse där alla har olika bakgrund och perspektiv.
  • Våga lyfta obekväma saker. För att vinna så måste man våga. För att uppnå förändring så måste man lyfta även obekväma saker. Tänk att du gör något viktigt och gör gott för andra.

Fakta: Jerry Johansson

• Vinnare av HEJA!-priset "Årets hbtqi 2024"
  • Yrke: Affärssupport på Swedol, en del av den nordiska koncernen Alligo, som säljer arbetskläder, verktyg och personligt skydd till företag och kommuner.
  • Förtroendeuppdrag: Ordförande i riksklubben Alligo
  • Ålder: 59 år
  • Bor: Linnéstaden i Göteborg

Fakta om HEJA!-priset

HEJA!-priset finns för att uppmärksamma alla bra förebilder, lyfta fram goda exempel och inspirera fler att arbeta med frågor som rör jämställdhet, hbtqi och arbetsmiljö. Eller helt andra fackliga frågor som gjort skillnad för medlemmarna på arbetsplatsen. Unionens medlemmar nominerar till priset och en jury bestående av Unionens presidium beslutar vem som prisas. Vinnaren i varje kategori får 20 000 kr till kompetensutveckling.

Priset delas ut i fyra kategorier:

• Årets Hbtqi
  • Årets Eldsjäl
  • Årets Jämställdhet
  • Årets Arbetsmiljö

Läs mer om priset och övriga vinnare: Heja, heja, HEJA!-priset | Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.